2016. december 20., kedd

Illóolajok, szintetikus illatanyagok a kozmetikumokban


Nem véletlen, hogy máig nem írtam az illatanyagokról cikket. Őszintén szólva számomra még mindig elég kényes téma ez, hiszen annyira sokfajta vélemény van ezzel kapcsolatban, hogy nagyon nehéz állást foglalni. Viszont régóta érlelődik bennem ez a poszt, ezért most megpróbálok írni róla, hogyan formálódott a véleményem erről a témáról az utóbbi időben.

Allergének

Az illatanyagok lehetnek allergének, legyenek azok akár természetben előfordulóak, akár szintetikusan előállítottak. Ez nem kérdés, és alapvetően ez okozza a legkevesebb vitát. Ugyanakkor számos más összetevő is lehet allergén és további egyéni érzékenység is szinte bármelyik kozmetikumban alkalmazott anyagnál előfordulhat. Sőt akár mérgezőek is lehetnek, ha nem tartanak be bizonyos előírásokat a koncentrációra vonatkozóan. Utóbbival senkit sem akarok riogatni, elég csak arra a kirívó példára gondolni, hogy a víz is lehet méreg, ha valaki olyan nagy mennyiségben fogyasztja...

Illatanyagmentes vagy sem?

Amikor komolyabban elkezdtem a bőrápolással foglalkozni, akkor tulajdonképpen Paula Begoun lett a példaképem, sokat olvastam tőle szakértői cikkeket és a Beautypedia-t, és azóta is hálás vagyok a sok tudásért, amit általuk szereztem. Nagyon tetszett a teljesen újfajta szemlélet, és az általuk felépített tudásanyag értelmet adott a teljesen illat- és alkoholmentes kozmetikumoknak. Ezért elmentem egy elég szélsőséges irányba, és lényegében minden általam használt terméket lecseréltem illat- és alkoholmentesre, hogy majd ez lesz a kulcsa a bőröm állapotának igazi javulására.

Ahogy minél többet olvasok a témában, iskolába járok, tanulok, annál inkább szélesedik a látóköröm is, és rá kellett jönnöm, hogy nem minden ennyire fekete és fehér. Hazai és külföldi bőrgyógyászokat és egyéb szakértőket is meghallgattam a témában és közel sem voltak ennyire szigorúak az illatananyokkal kapcsolatban. Szakterületükön igazán elismert bőrgyógyászok által megálmodott kozmetikumok INCI listájában is találtam illatanyagokat és ekkor azért elgondolkoztam.

Kérdéseket tettem fel magamnak: Vajon ha ennyire rosszak az illatanyagok és mindenkinek jobb lenne kerülnie őket, akkor miért van szinte az összes kozmetikumban? Vajon az egész szépségipar mögött ekkora nagy összeesküvés elmélet lenne? Vagy csak ezt akarják elhitetni? Miért van akkor gyönyörű bőre annak, aki mindig is illatos termékeket használt és miért van nekem tele pattanásokkal, aki ennyire tudatos és megpróbál mindenre (még erre is) figyelni? És mi a helyzet az aromaterápiával? Egy egész tudományág áll mögötte...

Tudományos kutatások kontra vélemények

Az illóolajokkal kapcsolatban vannak olyan állítások, hogy sejthalált/mérgezést okoznak. Mások pont az ellenkezőjét állítják és hangsúlyozzák a terápiás értékét. Itt lehetne megragadni a lehetőséget, hogy utánanézek én magam, hiteles forrásból, - független tudományos kutatásokban - hogy is van ez. De honnan tudhatom, hogy azok biztosan függetlenek?

Alapvetően azzal van a gond, hogy nem minden kutatáshoz fér hozzá egy laikus (nem kutató vagy orvos). Tehát sok esetben hiába teszik oda a hivatkozást, hogy ebben a kutatásban vizsgálták, nem tudom elolvasni. De ha hozzá is férek, egyrészt ott lehetnek a szaknyelvi korlátok, másrészt mindig minden frissül, ami igaz volt néhány éve, az nem biztos, hogy igaz a mai napon is...   Sőt az se mindegy nagyon sokszor, hogy az adott egyén hogyan értelmezi az adott kutatást és nem ritka az az eset sem, amikor orvososk sem értenek egyet egy adott témában. 

Egyszerűen sajnos nincs olyan, hogy ez a téma itt és itt le van írva és akkor ez 100%-ig biztosan így van. Mindig lesz másik kutatás, más tudományág, más értelmezések, más vélemények, amik ellentmondanak egymásnak.

Caroline Hirons-nál olvastam egyszer, hogy az egész szépségipar és a blogok is szimplán véleményekre épülnek (még azok is, amik elvileg kutatások kiértékelését használják fel). Ezekkel egyet lehet érteni, vagy sem.  Semmi sem szentírás.

Saját vélemény

Úgy gondolom, hogy nem minden illatanyagot tartalmazó kozmetikum rossz vagy maga az ördög. Alapvetően azt nem szabad sosem elfelejteni, hogy meg kell ismernünk a saját bőrünket. Tudni kell, hogy mik a korlátai. Ha pedig hajlamosak vagyunk az allergiákra, akkor nagyob körültekintéssel válasszunk kozmetikumokat.

Érdemes azzal is tisztában lenni, hogy nagyon sok múlik a koncentráción, magán a fomulán, hogy okoz-e majd problémát vagy sem. Az INCI számunkra egy nagyon jó iránymutatás és bár sok mindent elárul, de nem mond el mindent a termékről.

Nem mellesleg elkezdett nagyon foglalkoztatni az aromaterápia. Ugyanis hiszem, hogy betegségeink, ebből kiindulva a bőrbetegségeink is mind lelki eredetűek. Az illóolajok természetes összetvőinek terápiás értékét pedig nagyon érdekesnek találom.

Jelenleg Adrienne Feller termékekkel ismerkedem, amik köztudottan az illóolajokra és növényi kivonatokra vannak felépítve és őszintén szólva eddig semmilyen irritációt nem okoztak, pedig érzékeny bőröm van.

Folytatom a kutatást és tapasztalást ezen a területen is és úgyis informálni foglak benneteket a fejleményekről. :)

Ti mit gondoltok erről a témáról?

(kép forrása: pixabay.com)

2 megjegyzés :

Imádom az illóolajokat a lakásban használni. Legyen szó megelőzésről vagy egy konkrét problémáról. Viszont ragaszkodom a minőséghez, Panarom olajokat használok.Most tettem egy kísérletet, kevertem a hidratálómhoz néhány csepp Balzsamos szuhart, eddig semmi irritáció.

Én nem gondoltam volna anno, hogy ekkora különbségek vannak az illóolajok között. Eddig az összes, amit próbáltam mindnek volt valami "mű" illata. Majd kipróbáltam a Panarom illókat... ég és föld a különbség. Pl. a mandarinnak érzem az igazi illatát! Butaságnak tűnhet, de nagyon meglepő. A színről nem is beszélve...

Megjegyzés küldése