2016. október 16., vasárnap

A bőröm és én, a pattanások és én II. - Góckutatás és eddigi eredményei



Az előző írásomat ott hagytam abba, hogy a sok utánajárás, a hiteles, tudományos cikkek, kutatások elolvasása és szelektálása után végre megtanultam úgy ápolni a bőrömet, ahogy minden 21. századi nőnek (embernek) kellene. Megtanultam INCI-t olvasni, amerikai bőrgyógyász könyveket olvastam a témában és betéve ismertem már az itthon és külföldön receptre és recept nélkül kapható termékeket. Próbáltam AHA és BHA savakat különböző márkáktól, Benzoyl peroxide-ot, azelain savat, niacinamide-t, retinolt és egyéb A-vitamin származékot). Profi bőrápolási rutint alakítottam ki, amiben szerepel hámlasztó, problémakezelő, antioxidáns (c-vitamin) és retinol szérum, hidratáló, fényvédő.

A nagy mennyiségű, leginkább bőrgyógyászati vonalon megszerzett tudás magabiztosságot adott, tisztában voltam a bőrömmel, hogy melyik hatóanyag mire való, mit várhatok tőle, de sajnos a pattanások továbbra sem múltak el teljesen, bár kordában tudtam tartani őket a tudásomat felhasználva.

Eddigre egyéb problémák is felütötték a fejüket, mint pl. hajhullás, hízás, rossz közérzet, "kompenzáló" étkezések, édesség utáni nagy mértékű vágy...stb. A pattanások eddigre leginkább az állvonalra koncentrálódtak, a bőröm úgymond "hullámzó" állapotban van/volt, ami azt jelenti, hogy egyszer egészen tiszta és nyugodt, máskor pedig teljesen begyullad, gennyes, kinyomhatatlan fájdalmas csomók lesznek rajta.

Éreztem, hogy más irányba kell indulnom, mégpedig a góckutatás irányába, mert van az a pont, amikor az ember rájön, hogy a külső kezelés nem mindig elég.

Az az igazság, hogy az embernek nem ez az első dolog, ami az eszébe jut, hiszen ez esztétikai probléma, amivel akár együtt is lehet élni és maximum kívülről kezelgeti a problémát, nem gondol arra, hogy ennek bizony számos belső oka is lehet.

(Főleg, hogy fogorvoshoz és nőgyógyászhoz is fél-egy évente járok magánrendelésre. Tehát nem hanyagolom el a kontroll vizsgálatokat.)

A góckutatás több szempontból is kényes dolog, egyrészt azért, mert rengeteg dolog okozhat pattanásokat. (gyulladás a szervezetben, fogászati probléma, fertőzés, étel vagy egyéb allergia, nőgyógyászati probléma, hormon probléma, pajzsmirigy gondok, lelki problémák...stb.) az ember azt se tudja hol kezdje.

A másik pedig, hogy az állam által támogatott vizsgálatok által kevés esetben juthatunk eredményre. Addigra már túl voltam néhány (állami) orvos látogatásán és nem vettek komolyan. Nem értették, hogy mit szeretnék kivizsgáltatni, kimosolyogtak. Nyilván nem volt olyan súlyos állapotban a bőröm a saját magam által kialakított kezelés miatt és még a nőgyógyászom is mosolygott rajtam, amikor hormonvizsgálatot akartam csináltatni. Utólag az is kiderült, hogy a TB által támogatott vizsgáltok mennyisége és minősége meglehetősen korlátozott...

Az első hely, ahol kezdtem, egy magán infektológus rendelés volt, aki talált egy régi fertőzésre utaló problémát, amire beszedtem egy nagyon erős antibiotikumból álló kúrát, nem történt változás.

De nem adtam fel, minden korábbi bőrgyógyásztól származó előítéletet félretéve időpontot kértem Dr. Kriston Renáta bőrgyógyász magánrendelésére, a Hattyú-Orvos Esztétika Klinikán.
Ahogy megismerkedtem a doktornővel, minden előítéletem elszállt. Meggyőzött a szakmai profizmusa, a kedvessége és az emberekhez való hozzáállása. Átbeszéltük a kórtörténetemet, jelenlegi tüneteimet. Elsődlegesen a háttérben meghúzódó okok kiderítését tartotta fontosnak, hogy hatékonyan tudjuk kezelni a problémát. Különböző vérvizsgálatok elvégzését kérte. Úgy mint teljes vérkép, pajzsmirigy működés, hormonok, és 3 pontos vércukor terhelés (vércukor és inzulin). Helyi kezelésként Duac gélt, később Skinorent kaptam. Illetve beszéltünk egyéb lehetséges kezelési módokról, úgy mint a frakcionált lézer és a legújabb vákuumos tisztító kezelése, a hydrafacial.

A doktornő javaslatára megpróbálkoztam a háziorvosomnál megcsináltatni a kiírt vizsgálatokat, hogy ne kelljen mindent kifizetnem. Sajnos nem sikerült. Pedig a háziorvosom jelen esetben tényleg segíteni akart. Kiderült, hogy  a vizsgálatok nagy részére nem is adhat beutalót, és az is, hogy a vércukor terhelésnél sem úgy nézik vércukrot és az inzulint, ahogy kellene, illetve a pajzsmirigynél csak TSH értéket néznek, és ha az rendben van akkor nem mennek tovább, mert többre nincsen pénz...stb.

Maradt az, hogy inkább kifizetek mindent, de legalább mindent megfelelően meg is néznek. A leletemet továbbküldték egy endokrinológushoz, aki megállapította, hogy inzulinrezisztenciám vagyis szénhidrát anyagcsere zavarom van, (a továbbiakban IR) magas tesztoszteron aránnyal és alacsony progreszteron értékkel. Irány az endokrinológus a Mens mentis-ben. A késői inzulinválaszom miatt Merckformin tablettát írt fel az orvos, ami növeli a sejtek inzulinérzékenységét és 160 gramm szénhidrát diétát írt elő, illetve rendszeres cardio mozgást.

Azt vettem észre, hogy az IR eléggé megosztja az orvosokat, mivel nem csak a konkrét számadatok számítanak, ahogy azt egyébként várná az ember, hanem az egyéni kórkép és tünetek illetve az egyéni érzékenység is. A orvos megjegyezte, hogy "érdekes" eset vagyok, hiszen az értékeim nem kiemelkedően rosszak, minimális eltérés van, mégis a tüneteim mértéke indokolja a megfelelő kezelést. Tehát nagyon fontos, hogy jó orvoshoz kerüljünk, aki mindig az orvostudományban legutóbb elfogadott irányelvek szerint kezel minket és figyelembe veszi az egyéni tüneteket. Hormonokra egyéb gyógyszert nem kaptam, megnézzük ezekre hogy reagál a szervezetem, hiszen az inzulin is nagyban befolyásolja a többi hormont.

Dietetikushoz mentem tovább, akivel személyre szabottan 160 gramm szénhidrát diétát alakítottunk ki. Ennek hatására (illetve nyilván a gyógyszer miatt is) nem egészen két hónap alatt 5 kg-t fogytam és a közérzetem sokat javult.

Orvosi javaslatra történő vérvizsgálatok elvégzése után kiderült, hogy sem glutén-, sem laktózérzékeny nem vagyok, a dietetikus javaslatára mégis elhagytam a tejet az ételeimből, mert állítása szerint ettől függetlenül okozhatja a tej a bőrproblémáimat.

Megtalálták az okot?

Nem vagyok benne biztos. A bőröm állapota nem javult, bár még viszonylag kevés idő telt el. Nemsokára esedékes a 3 hónapos kontroll konzultáció a szükséges vérvizsgálatokkal, ezután okosabb leszek.

A diéta kezdetben eléggé elkeserített, hiszen igen sok lemondással jár,  ráadásul mindent mérni kell. Sok utánaolvasás után kiderült, hogy a lakosság 60%-a érintett az IR-ben, csak sokan nem tudnak róla, így már nem érzem magam akkora csodabogárnak, mint eleinte. A mozgás beiktatása az életembe különösen nehéz számomra, mert sosem voltam nagy sportember, de azért próbálkozom.

Mindenesetre remélem, hogy a sok költséges vizsgálat és a diétával és a mozgással kapcsolatos erőfeszítéseimnek lesz eredménye.

Ha érdekel benneteket, akkor a továbbiakban is beszámolok arról, hogyan alakul a kezelésem illetve a bőröm állapota. Nem volt egyszerű megírnom ezt a cikket, hiszen elég sok személyes információt tartalmaz. Az ok ami miatt mégis közzéteszem, hogy ha valaki hasonló cipőben jár, akkor tudjon ebből ötletet meríteni és elindulni a gyógyulás irányába.

Remélem hasznosnak találjátok!

7 megjegyzés :

Kedves Ági! Ugyanezzel a problémával küzdök és Ildi bejegyzésének hatására kerestem fel Kriston doktornőt. Ugyanazokat a vizsgálatokat kérte a korábbi leleteimet végignézve nekem is, melynek az eredménye előző héten jött meg, de küldte tovább endokrinológushoz, így a kiértékelését még nem tudom. A cukorterheléses vizsgálat szerint IR nálam is a probléma (a többi még kérdéses). Olvasgatom a blogodat is és hasonló cipőben járok, mint te, állon két orcán vannak pattanások, időnként nagyon durván gyulladtak, máskor enyhébbek, illetve nálam kicsi apró "pöttyök" vannak még hasonló területeken, amik miteszernek tűnnek, de valahogy mégsem. Én már nagyon sok orvosi körön túl vagyok. Kiderült, hogy fruktózérzékeny vagyok és kontaminált vékonybél szindrómám is van, tehát felszívódási zavarokkal küzdök. Már több, mint egy éve fruktózmentes és tejmentes diétán vagyok és emellett próbáltam a gluténmentes diétát is, de egy hónap után sem javult sem a felszívódási zavar sajnos sem az arcbőröm. Nagyon bízom benne, hogy hamarosan megtaláljuk a megoldást a problémánkra. Nagyon jó, hogy elkezdtétek vezetni ezeket a blogokat és igyekeztek tudatos vásárlókat "nevelni" Ildivel. Nagyon hasznos információkat osztotok meg te is és Ildi is. Sajnálom, hogy csak most találtam rátok. Igyekszem megfogadni a tanácsaitokat és lecseréltem szinte az összes kozmetikumomat is. Sajnos nekem az akneroxid és a duac gél sem használ egyáltalán így jelenleg csak reménykedni tudok, hogy hamarosan minden jobb lesz. :( Kitartást Neked is a jövőben és folytasd az írást, mert nagy szükség van rá szerintem! :) Üdv. Anett

nagyon jó, hogy írsz erről. : ) végül hol csináltattad meg a kivizsgálásokat?

Mindent linkeltem. :) Hattyú Orvos Esztétikai Klinikán és a Mens Mentis-ben.

@Anett, Örülök, hogy hasznosnak találtad! :) Nekem sem használnak a krémek már. Duac valamelyest használt, de nem hozott tartós eredményt. Nyilván azért nem, mert van belső ok, amit hiába kezelek külsőleg. Sajnos ez még csak az út eleje, sok hónapnak kell eltelnie mire kiderül, hogy volt-e értelme (bőr szempontjából) a diétának és a többinek. Nincsen instant megoldás erre sajnos. Sok sikert Neked is a javuláshoz! :)

Köszi! Neked is! Majd jelentkezem azért ha lesz már a témában tapasztalat és valami javulás, mert szerintem nagyon fontos a tapasztalatcsere! :)

Szerintem a táplálkozás nagyon nagy %-ban meghatározza a bőr állapotát. Nekem is az államon szoktak megjelenni pattik (azok a mély, kinyomhatatlan típusúak), és magamat figyelve jöttem rá, hogy nálam is leginkább a cukor okozza a gondot. (Tejtermékeket már régóta nem is eszem, mert laktózérzékeny vagyok, a növényi alternatívákat meg imádom.) Szóval csak azt akarom mondani, hogy szerintem a diéta biztosan segíteni fog! Nyilván idő kell neki, nem egyik napról a másikra fogod látni a változást, de biztos, hogy fogod! Nekem most aránylag tiszta a bőröm, de ha picit engedékenyebb vagyok magammal cukor téren, egyből látom az eredményét a bőrömön, sajnos ez ilyen :( Kitartás és kíváncsi vagyok az eredményeidre, majd írd meg!

@rumosgesztenye, Köszi szépen! Jönni fog erről még beszámoló, remélem sokaknak tudok ezzel segíteni.

Megjegyzés küldése