2016. október 15., szombat

A bőröm és én, a pattanások és én I. - Történetem napjainkig

forrás: pixabay.com
Elérkezettnek láttam az időt ahhoz, hogy írjak egy kicsit a bőrömről, a pattanásaim hátteréről és az utamról, ami ezek eltüntetésére, minimalizálására fókuszál. Mivel elég sok a mondanivalóm, ezért több részre bontom az írásaimat.

Tinédzser korom óta, azaz kb. 13 éves korom óta vannak pattanásaim az arcomon, a dekoltázsomon, a vállamon és sokszor még a hátamon is. Jelenleg 29 éves vagyok és azt hiszem jogosan mondhatom azt, hogy elfáradtam...

Na de kezdjük az elején. Amikor először megjelentek rajtam a pattanások, akkor még tűrtem. Megnéztem a reklámokat, és elkezdtem mindent kipróbálni, amiről azt írták/mondták, hogy pattanásos bőrre való. Nem mondom, hogy felvásároltam az akkori drogéria készletet, mert akkoriban egy tolnai kisvárosban laktam és ott erre nem volt lehetőség. Rendeltem az Avonból, ha vidékre mentünk egy nagyobb városba, mindig vettem valamit, Garnier, Nivea... stb. lemosót, krémet, bármit amiről azt gondoltam segíthet. Persze semmi sem használt igazán.

Aztán nyáron mindig rosszabb lett, ilyenkor rászántam magam, hogy elmenjek a helyi bőrgyógyászhoz, egyetlen orvos volt, aki vidékről járt oda, nagyon nem lehetett válogatni. Ő először is közölte velem, hogy talán nem kellene annyi csokit, pláne olajos magvakat enni, hiába mondtam, hogy nem tömöm magamba egyiket sem, de ezután nem ettem több mogyorót, sem semmi hasonlót. Kaptam antibiotikumot, Differint (nap 1x) és Zineryt-et (napi 2x), és Lubexyl lemosót (napi 2x). Tisztán emlékszem, hogy azt mondta az orvos, hogy ezek mellé nem szabad semmit sem használni. Megfogadtam a tanácsot, aminek az lett a vége, hogy teljesen kiszáradt a bőröm, és hámlott. Ma már tudom, hogy óriási  hiba volt nem beiktatni legalább egy hidratáló krémet. Mondhatjuk, hogy valamelyest használt a kezelés, visszamentem egy kontrollra is, újabb adagot kaptam az előbb említett gyógyszerekből. Miután elfogytak fokozatosan kezdtek visszajönni a pattanások, elkeseredtem.

Ekkor kezdett el foglalkoztatni a sminkelés gondolata is, így amihez hozzáfértem, (leginkább korrektor) azt elkezdtem használni. Persze borzasztóan sminkeltem magam, sosem találtam el a színt, mert már akkoris világos bőröm volt, de drágább termékekhez nem fértem hozzá illetve nem is engedhettem meg magamnak, amiből esetleg olyan színt találhattam volna, ami passzol. 

Elértem azt a kort, amikor fogamzásgátlót is felírtak már nekem, ebből számtalan fajtát kipróbáltam, volt ami jobban segített a bőröm állapotán, volt ami kevésbé, de megszüntetni egyik sem volt képes a bőrproblémáimat... majd abba is hagytam őket.

Azokban az években több kozmetikust is felkerestem, volt akihez rendszeresen jártam. A tisztítások után ha szerencsém volt, akkor nem volt sokáig sebes az arcom (bár azért sokszor előfordult) és kb. kettő hétig tisztább volt az arcom. De ezután kezdett minden miteszer és pattanás visszajönni, hiába vettem meg a kozmetikustól a drága krémeket, szélmalom harcnak tűnt ez a küzdelem.

Visszamentem az előbb említett bőrgyógyászhoz, aki természetesen fogamzásgátlót akart felírni, ha már ugye semmi sem használ, de visszautasítottam, hogy nem szeretnék gyógyszert szedni. Ekkor kiakadt, hogy mégis mitől várom, hogy elmúljon, ha erre sem vagyok hajlandó, hogy beszedjem a gyógyszert és éreztette, hogy én vagyok a hibás a helyzetemért. Ugyanazokat a termékeket kaptam újra, amit évekkel ezelőtt, de egyetlen vizsgálatra vagy vérvételre sem küldött el. Akkor még nem voltam annyira határozott, hagytam a fenébe az egészet és mondanom sem kell, hogy többet nem mentem ehhez az orvoshoz, de másikhoz sem, mert teljesen elment a kedvem attól, hogy megint valaki ízekre szedjen. Ígyis elég csorba esett már az önértékelésemen addigra a pattanások miatt. Rondának éreztem magam és a bőrömet undorítónak.

Aki volt életében pattanásos, az biztosan tudja miről beszélek. Nem csak korombeliektől, hanem felnőttektől is és még közeli rokonoktól is kaptam a jobbnál jobb tanácsokat és megjegyzéseket. Természetesen ők nem gondoltak bele, hogy ezzel mit is okoznak nekem lelkileg. 
"Mosd meg többször az arcodat!", Szerintem azért vannak pattanásaid, mert sminkelsz, biztosan azok okozzák!" (nyilván, hiszen nem is azért kezdtem el sminkelni mert már addigra megvoltak a pattanásaim... brrr...), "Ne használj már annyi hülyeséget az arcodra, (krémre, lemosóra értette), mert biztosan attól nézel így ki!", "Ne használj szerintem semmit, az lesz a legjobb, ha pihen a bőröd...", "Jajjj, szegénykém, megcsípkedett valami bogár? Olyan nagy piros dudorok vannak az arcodon!", "Menj ki a napra, attól majd jobb lesz egy kicsit", és még sorolhatnám... 

Olyan időszakok váltották egymást, amikor mindent magamra kentem, amit csak tudtam, majd  annyira elkeseredtem az eredménytelenségtől, hogy aztán már semmit sem, de mondanom sem kell, hogy egyik verzió sem volt szerencsés. Volt egy rövidebb időszak a 20-as éveim elején, amikor úgy nézett ki, hogy megnyugszik az arcom, kevés pattanásom volt csak, meg a szép kis hegek/foltok utána. De ez az állapot nem tartott sokáig. 

Hallgattam azokat a mostanra számomra bizonyossá vált tévhiteket, hogy "majd ha vége lesz a tinédzser korodnak, akkor majd elmúlik." 18-19 lettem, nem múlt el. Ekkor már azt mondták, hogy "meg kell várni a 25 éves kort, addigra mindenkinek elmúlik." Nem múlt el. Mégis meddig kell várnom?! Nem vagyok már tinédzser...

Amikor 19 éves koromban elkerültem egyetemre, egy nagyobb városba, akkor hallottam először a Clinique-ről és a 3 lépéses rendszeréről, hogy micsoda csodaszer. Több verziót is megvettem belőle, vagyonokat költöttem, tartós eredmény nélkül. Végigmentem az összes házi praktikán úgy mint aspirin maszk, szódabikarbóna (ezek csak lemarták az arcomat) illetve egyebek, nulla sikerrel. Volt egy tiszta natúr időszakom is szappanokkal teletűzdelve, de azt hiszem akkor volt a legrosszabb állapotban az arcom.
Ekkorra már nagyjából megtanultam sminkelni vagyis inkább úgy mondanám, hogy elkendőzni a pattanásaimat és az arclemosón kívül semmit sem használtam. 

Ekkor jött a krémmánia, és a tudományos cikkek. Úgy szívtam magamba az ott olvasott információkat, mint szivacs a vizet és végre elkezdtem reménykedni. Nem merült ki abban a dolog, hogy elolvastam az ottani írásokat, rákattintottam a hivatkozott cikkekre (amik nyilván angol nyelven voltak) és sokszor "vért izzadva" próbáltam a szakmai angolt lefordítani. Egyre jobban ment ezeknek a cikkeknek, kutatásoknak olvasása és nagyon sokat tanultam. Elkezdtem hámlasztani, Akneroxidot használni. Külföldről rendeltem az egyetemista ösztöndíjamból Paula"s Choice termékeket, a bőröm végre kezdett jobb állapotba kerülni. Sima lett a felülete, kisebbek lettek a pórusaim, nem zsírosodott annyira a bőröm. Szinte minden hatóanyagot végigpróbáltam, ami szóba jöhet. Életem legjobb bőrállapotát értem el. De tartósan ez a jól kialakult rutin sem tudta teljesen megszűntetni a problémáimat...

FOLYTATÁS KÖVETKEZIK....


7 megjegyzés :

Jó hogy elkezdtél erről írni, biztos sok fiatalabb és persze idősebb olvasódnak segít.
nekem nagyon durva volt az arcom 14 évesen már, és nekem 15 évesen fel is írtak egy nagyon erős fogamzásgátlót. Azt 1 évig használhattam, gyönyörűen letisztult a bőröm, majd utána még 14 évig szedtem egy lájtosabb típust, és a bőrömmel semmi bajom nem volt addig.
5 éve abbahagytam a fogamzásgátló szedését, és fél évig nem is volt vele gondom. Utána megint "belobbant" és akkor találtam rá a a Krémmániára. :) Először az Akneroxid tett rendbe, de azt rendszeresen hosszabb távon nem akartam használni. Így kezdtem el használni a BHA és az AHA hámlasztókat, amiknek köszönhetően teljesen tünetmentes lettem.
Idén július végén a bal orcámon megjelent több, sok nagy gyulladt pattanás, nem hittem a szememnek. Sokat voltam külföldön így nem tudtam itthon elkezdeni a góckutatást, másra nem tudtam gondolni.
1 hete kezdtem a fogorvossal, egy panorámaröntgennel. Ott, az első helyen kiderült hogy bal oldalon van egy góc az egyik fogam alatt, és majdnem biztos hogy ő a felelős. Sajnos a kezelésem még nem kezdődött el, majd november közepén, ha vége, akkor lehetek biztos benne hogy ő volt a ludas.
Én meg vagyok róla győződve hogy csak úgy senkinek nincs pattanása. Mindig okkal vannak ott az arcon. Ez a góckutatás nagyon jó dolog, de a hormonok is lehetnek a probléma okai. Nekem a hormonháztartásom volt felborulva tini koromban, de most 20 évvel később más a probléma. De legalább orvosolható.

Ezekről a dolgokról a következő részben fogok írni, igazából ezekről szerettem volna írni nagy részt, hogy mik derültek ki nálam, de rájöttem hogy az előzmények nélkül csak lógna a levegőben a történet. Tinédzser korban lehetnek "csakúgy" pattanások, hiszen a hormonjai mindenkinek megőrülnek, de ha később sem múlik el vagy felnőtt korban jönnek eleve elő, akkor biztosan húzódik valami a háttérben. De Neked csak az egyik oldalon voltak a pattanások, ahol a fogaddal is probléma van?

hú, mintha az én életemet olvasnám... tényleg nagyon bele lehet fáradni az aknéba, már én is 26 vagyok, és tanácstalan... nagyon várom a következő részt, én is végre pontot akarok tenni ennek az egésznek a végére, és az okot megszüntetni. nekem volt egy tünetmentes időszakom 20 éves korom körül, aztán elkezdett növekedni a bölcsességfogam. most úgy néz ki, az lehet a gond már évek óta. a kezdetekkor a fogorvosok azt mondták, hagyjam kinőni, és az sem baj, ha félig fedi a fogat az íny, aztán így teltek az évek, a bőröm meg egyre rosszabb lett... a vicc, hogy eszembe sem jutott, hogy a bölcsességfogak miatt lehet. legalábbis úgy sejtem, ez lehet a gond, a két felsőnél tályog van. a fogorvosom szerint mindegyiket ki kellene húzni minél hamarabb, a szájsebészeten meg kiröhögtek, hogy nincs ezekkel semmi gond, és ettől nem lehet akném, meg ugyan már... az egyik legrosszabb érzés, amikor egy orvos ilyen alázó helyzetbe hoz. új szájsebészhez fogok menni, remélem, végre megoldódik ez a pattanásosság. sok sikert neked is hozzá!

Hű, elképzelni sem tudom, milyen lehet ilyen sokáig a pattanásos bőrrel harcolni! A tinédzserkoromat nekem is megkeserítette a bőröm: a pattanások mellett ekcéma és periorális dermatitisz is nehezítette a napjaimat. A pattanások a tiniévek elteltével elmúltak, megtanultam vigyázni a bőrömre (kerülöm az erős tisztítószereket, gumikesztyűben takarítok,kíméletes kozmetikumokat és fluoridmentes fogkrémet valamint szájvizet használok). Bár nem tökéletes, de én jelenleg elégedett vagyok a bőrömmel.
Kitartást Neked!

A bölcsesség fogaimmal nekem is gond van, nekem nincs hely, hogy kinőjenek, de nincsenek gyulladásban vagy ilyesmi. Ettől függetlenül ki kell szedni mind a négyet a fogorvosom javaslatára, de még nem szántam rá magam a műtétre.

Igen, mindenki azt reméli, hogy majd a tini évek után minden rendben lesz, ha meg mégsem, akkor meg nem tudjuk mitévők legyünk. Tudom, hogy Te nagyon szépen ápolod a bőrödet, le a kalappal előtte! Köszi a bíztatást, remélem most már eredményre jutok. :)

Igen Gigi, épp most olvastam az új cikkedet.
Hát rettentő dühítő számomra, hogy ha az embernek van valami baja egészségügyileg, az állami rendszerre nem számíthat, sőt, többet árt mint használna. Sajnos nagyon súlyos tapasztalataim vannak. :(
Mi amiben csak tudunk magánrendelésre járunk, vérvételre is természetesen.
Igen, a bal orcámon (így mondják? :) ) pont a gyulladás felett. És csak ott. A bőrképem egész szép amúgy a profi rutinnak köszönhetően, csak az ilyen balesetek keserítik meg az életemet néhanapján.
Sajnos a fogorvosom túl menő, így csak nov 17.-én van leghamarabb hely hozzá, akkor megyek az első kezelésre, és 5 vár rám. :-/ Addig izgulhatok lesz e az arcomon még olyan durva gyulladás. Most nincs, de sejtheted a helye hogy néz ki. :( Be is vetek mindent, egész szépen halványulgat, alapozni is tudom már, de nagyon nagyon sebes volt.

Megjegyzés küldése