2015. július 14., kedd

Melanomamobil szűrésen jártam


Nagyon régóta el szerettem volna menni egy teljes körű anyajegy vizsgálatra, ugyanis elég sok anyajegyem van sajnos és szerettem volna megnyugodni, hogy minden rendben van velük. Ezek a komplex vizsgálatok azonban elég költségesek, így húztam, halasztottam a dolgot. 
De voltam olyan szerencsés, hogy Ildinél a Szépségrecepteken  sikerült megnyernem egy teljes körű bőrvizsgálatot a Melanomamobil jóvoltából. Nagyon örültem neki és boldogan mentem a szűrésre. Ezzel kapcsolatban szeretném megosztani most Veletek a tapasztalataimat.

De előtte egy kis gyorstalpaló:

Mi az a melanoma?

A melanoma egy rosszindulatú daganat, ami leginkább a bőr pigment termelő sejtjeiből alakul ki. Agresszív, gyorsan terjed és viszonylag hamar okoz áttéteket. Pontosan nem tudni minek a hatására alakul ki, lehet: UV sugárzás, genetika... 
Kezdeti stádiumban még csak a bőr felső rétegében, a hámban van jelen, innen még könnyen eltávolítható. Ezért fontos a szűrés,  az időben való felfedezés! Ha mélyebb rétegekbe is hatol már, akkor akár a véráramba kerülve kulcsfontosságú szerveket támadhat meg. Nem tévesztendő össze a bőrrákkal!

Mi az a bőrrák?

A bőrrák nem melanoma! A bőrrák a bőr saját sejtjeinek a rosszindulatú elváltozása. Ellentétben a melanomával, viszonylag lassan növekszik, akár évekig tarthat kifejlődnie, problémát addig nem okozva. A bőrdaganatokra jellemző, hogy túlzott és közvetlen napsugárzásnak kitett területen alakulnak ki. Pirosas fénylő növedék jön létre.

A vizsgálat

Már a fogadtatás is nagyon kedves volt, ahogy beléptem bemutatkoztak és kezembe nyomtak egy papírt, hogy töltsem ki fontos információkkal. Napozási szokások, volt-e már súlyos leégésem, stb. A rendelőbe lépve is kellemes hangulat fogadott. Elmagyarázták, hogy mi fog történni.
Teljesen le kellett vetkőzni (kivéve bugyi). Kicsit furcsa volt, de egyáltalán nem volt kellemetlen, hiszen orvosi vizsgálaton voltam. Az orvos átnézett, megnézte az anyajegyeimet, bejelölgette matricával melyik hol van, hogy biztosan mindegyiket lefotózzák. Kérdezhettem tőle, ha bármi kérdésem volt. 
Többször is feltették a kérdést, hogy van-e a fejbőrömön illetve intim területen anyajegyem, mert ezekre nem tértek ki külön, csak ha tudtam és mondtam, hogy van.
Ezután következett a teljes körű felvételkészítés. Először a bőrképemet (egész test) fotózták le minden oldalról majd egyenként alaposan az összes előzőleg bejelölt anyajegyet is. A egész nem tartott tovább egyébként negyed óránál.
Amit én kicsit hiányoltam, hogy az orvos kérdés nélkül is elmondhatta volna, hogy mi az a bőrrák meg a melanoma illetve jobban kiemelhették volna a megelőzést a helyszínen. Bár a vizsgálat előtt felhívják a figyelmet arra, hogy olvassuk el a honlapon található tájékoztatót, én szeretem a személyes kontaktot, ezért hiányoltam ezeket.
Egyébként évente érdemes visszajárni kontrollra, így nyomon lehet követni az anyajegyek esetleges elváltozását az előző évhez képest.

Az eredmény

Lehetett választani, hogy emailben, vagy levélben kérem a szűrés eredményét, én az emailt választottam és kb. egy hónap volt mire megérkezett. A vizsgálati anyagomat két orvos is átnézte. Amin én nagyon meglepődtem, hogy egy öt oldalas kiértékelést kaptam, ahol részletesen leírják az eredményt. Egyéni rizikó meghatározást adnak, van-e olyan anyajegy ami eltávolítandó vagy különösen oda kell rá figyelni. Mi emelheti a rizikómat és én mit tehetek azért, hogy csökkentsem ezt a rizikót... Felhívják a figyelmet a megelőzés és odafigyelés fontosságára is.
Amin jót mosolyogtam (mert ugye már eddig is tudtam), hogy már orvosi papírom is van arról, hogy nem mehetek egyáltalán napra a nagyon érzékeny bőrtípusom miatt, mivel kevés pigmentet tartalmaz a bőröm. (Hófehérke effektus... :D)

Összességében

Elégedett voltam a szolgáltatással, nagyon kedvesek, udvariasak voltak személyesen is, de ami feltette az i-re a pontot, az a kiértékelés részletessége volt. Hiszen nem csak küldtek egy papírt arról, hogy az eredményem negatív, hanem ennél sokkal több információt is kaptam a bőröm állapotáról.
Ami nagyon tetszik még, hogy a facebook oldalukon is rendszeresen leírják, hogy lebarnulni nem egészséges és az egynyári barnaságért ne kockáztassuk a bőrünk egészségét.
Legszívesebben mindenkit elküldenék ilyen szűrésre, hiszen mint minden másban, ebben is nagyon fontos lenne a legelőzés!

Köszönöm a lehetőséget  Melanomamobilnak! :)

Ti szoktatok járni szűrésre? Milyen tapasztalataitok vannak?

0 megjegyzés :

Megjegyzés küldése