2015. június 12., péntek

Hogyan előzd meg a napégést?


A legutóbbi két cikk is a fényvédelemről szólt, de annyira aktuális a téma, főleg, hogy hétvégére hőségriadót hirdetnek, ezért úgy gondoltam mindenképpen érdemes erről beszélni.

Szerencsére a környezetemben sikerült már néhány embert valamennyire "megfertőznöm" a fényvédelem fontosságával, és hiába sikerült kiválasztani a megfelelő fényvédőt, mégis sokan abba a hibába esnek, hogy leégnek. Tehát ma inkább a hogyan kérdés lesz középpontban, a milyen termékkel szemben.

Mi a napégés és miért égünk le?

A napégést tulajdonképpen az UVB sugárzás okozza, amely képes áthatolni a bőr legfelső rétegén. Az UVB sugárzás károsítja a bőrsejtek DNS-ét ezáltal képes megváltoztatni és "önpusztításra" ösztökéli őket. Ez idézi elő a gyulladásos folyamatot a bőrben, ami erős kipirosodással, duzzanattal,/akár hólyagokkal, feszülő, égő érzéssel és fájdalommal jár.

Az emberek többsége még mindig abban a hitben él, hogy ha bekeni magát fényvédővel akkor egész nap sütkérezhet a napon, mert ő megtett mindent a védelem érdekében... Ha pedig mégis leég, akkor bizonyára rossz naptejet választott. Azonban sajnos ez nem ilyen egyszerű. 
Nagyon sok tényező befolyásolhatja a napégést és mértékét. Egyrészt ugye, hogy milyen éghajlaton tartózkodunk, a bőrünk színe, a napszak, hogy milyen típusú fényvédőt használunk, mennyit használunk belőle és hogy milyen gyakran kenjük ezt újra. Sőt, ha olyan gyógyszert szedtek vagy olyan kezelést alkalmaztok a bőrötökön, ami fényérzékenyít, ezek méginkább befolyásolhatnák a bőr toleranciáját a sugárzással szemben.
Minél jobban tisztában vagytok ezekkel a rizikó faktorokkal, annál inkább megelőzhető a kár.

Ha kreol a bőröm, akkor nem éghet le ugye?

Jobb, ha tudjátok, hogy mindenki leéghet bőrtípustól és színtől függetlenül. Igen, még a sötét bőrűek is képesek erre! Ez azt jelenti, hogy a nagyon kreol bőrűeknek is szüksége van fényvédelemre. Nyilvánvalóan vannak azért fokozatok és egy hófehér bőrű ember sokkal hamarabb és nagyobb mértékben (akár hólyagosra is) képes megégni a napon. Ezt a mértéket befolyásolja a bőrünk pigment tartalma. Arról ugye nem is beszélve, hogy a nap bőröregítő hatása mindenkit érint.
Ha valakit mélyebben érdekelnek a bőrszín szerinti besorolások ebben a tekintetben, akkor keressen rá a Fitzpatrick féle típusokra.

Naptejek lejárati ideje

Érdemes megnézni a csomagoláson feltüntetett nyitott tégely szimbólumot, amit a krémek hátoldalán találtok. Általában 6, 9 és 12 hónapot szoktak feltüntetni fényvédők esetében. Én túl óvatos vagyok és azt mondom ezeket érdemes betartani. Ha 1-2 hónapot túlcsúsztok talán belefér. De egy évnél régebbi fényvédőt inkább dobjatok ki! Egyébként is érdemes a fényvédőket hőtől és fénytől óvni amennyire lehet, mert ezeknek kitéve sokkal hamarabb megromolhatnak.

Tippek a fényvédő alkalmazásához

A fényvédő az a termék, amivel nem szabad spórolni! Spórolhatsz az arckrémeddel vagy a szérumoddal, de fényvédőből nagyon fontos hogy a megfelelő mennyiséget vidd fel, különben meg sem közelíti a védelem mértéke azt a faktorszámot, amit a tubuson feltüntettek és hiába kented be magad nem sokat fog érni.

Na de mennyi az annyi? 

Kb. negyed teáskanálnyi mennyiséget kell az arcra és ugyanennyit a dekoltázs felületére is felvinni külön-külön. Testre nyilván ennek fényében ugyanígy. Ha valakit mélyebben érdekel, akkor a mennyiségnek utánanézhet Ildi blogján.
Fontos, hogy mindenhova kerüljön fényvédő, még a fülekre és a lábfejekre, ezek ugyanis tipikusan azok a felületek, amiket az ember hajlamos kihagyni. (Tengerparton nekem égett már le a fülem és nem volt túl kellemes az sem, csak hogy tudjátok. :) )

Ha hosszú időt töltesz a szabadban, akkor 2 óránként kend újra a napkrémedet! Ha úsztál is közben, akkor még gyakrabban. Ha vízálló a naptej, akkor az kicsit meghosszabbíthatja a védelmet, de nem azt jelenti, hogy egész nap nem kell újrakenni, a víz még ezeknek a fényvédőknek is gyengíti a hatékonyságát, így kb. 80 percet bírhat egy fényvédő. Ha egyből vízbe mentek, miután a strandra értek, akkor is érdemes bekenni magatokat, még ha le is mosod ezzel a védelmet, ugyanis a víz nem jelent védőközeget az UV sugárzás ellen, ugyanúgy ér minket, mint a felszínen.

Kerüld a napot 10-15 óráig!

Ez az, ami már unalmas lehet, mert mindig mindenhol elmondják, mégis sokan nem tartják be. Ha nem bírod ki napozás nélkül, akkor is vonulj árnyékba ebben az időszakban! Az árnyékban is le lehet égni (tapasztalat), úgyhogy ilyenkor is érdemes fényvédőt használni.

Viselj kalapot, napszemüveget, védő ruházatot!

Különösen, a fent említett kritikus órákban. Még kiránduláskor is érdemes ilyenkor kalapot húzni ne csak strandon, a napszemüvegről nem is beszélve, én azt amikor csak tehetem hordom. Vízpartra pedig mindig viszek magammal egy fehér inget vagy egy pólót, amit akármikor felhúzhatok.

Fényérzékenyítő összetevők

Vannak olyan összetevők, amiket érdemes kerülni, mert fokozhatják a bőrünk érzékenységét a nappal szemben. Néhány a teljesség igénye nélkül:
  • hámlasztók (glikolsav (glycolic acid), lactic acid (tejsav), salicylic acid (szalicilsav)
    • illóolajok (citrom Limonene) , rózsa-citromfű (Geraniol, Citral),  grapefruit... stb.
  • levendula olaj (Linalool )
  • rozmaring, szantálfa olaj
  • menta/mentol
  • benzoyl peroxide
  • retinol
Nem csak azért érdemes a napégést megelőzni, mert fájdalmas és kellemetlen érzés. Kutatások kimutatták, hogy ha a bőrünket sorozatosan kitesszük a nap káros sugarainak, akkor nem csak a bőröregedés folyamatát gyorsítjuk meg. A rendszeres sugárzás mutációt okoz a bőrben, később ezekből alakulhat ki a bőrrák...

Használjatok minden nap legalább SPF 25 faktorral ellátott fényvédőt a fedetlen területekre, ha strandon vagytok, akkor mindenhova! Akkor is ha borús az idő, a felhők nem jelentenek extra védelmet!

Mit tegyünk ha megtörtént  a baj?
  • Azonnal vonulj árnyékba, kerüld a közvetlen napsütést!
  • Hűtsd le magad, hideg törölközővel vagy törölközőbe tekert jéggel (sosem közvetlenül jéggel, mert további károkat okozhat), majd ismételd ezt bizonyos időközönként
  • Ha nem hólyagos az égés, akkor kend be illatmentes krémmel, amiben gyulladáscsökkentők és gyógyító összetevők vannak. Nagyon jók erre a pl. magas Aloe tartalmú készítmények. Ha egyébként használsz is illatos készítményeket, most semmiképpen se tedd, ez egy speciális eset, tovább fokozhatod az irritációt! (egyetlen jó termék jut eszembe most, Paula's Choice Instant Calm Advanced Redness Relief nevű terméke)
  • Használhatsz a bőr megnyugtatására cinkkel illetve egyéb ásvényi anyagokkal felturbózott termálvizeket, mint pl. a La Roche posay Serozinc vagy a nálunk is kapható Bioderma Sensibio spray
  • Ha hólyagos, akkor fáslizd be vagy ragaszd le, hogy elkerüld a fertőzést
  • Igyál sok vizet
Menj orvoshoz, ha...
  • Ha szédülsz
  • Ha hányingered van
  • Ha belázasodsz
  • Ha súlyos, fájdalmas hólyagok jönnek ki rajtad
Vigyázzatok magatokra, figyeljetek a megelőzésre!

Ti mit tesztek annak érdekében (a fentiek közül), hogy ne égjetek le?

(forrás: www.paulaschoice.com/expert-advice)

2 megjegyzés :

Úgy érzem, mostanában mindenhol a fényvédelemről van szó, mintha soha ennyire nem hangsúlyozták volna a fontosságát, és mégis: az ismerőseim még most is azt gondolják, hogy fényvédőt csak strandon kell kenni ...
Furán néznek rám a kollégáim, amikor ebéd előtt (szép időben az udvaron ebédelünk) előveszem a fényvédőt és bekenem magam (testre kémiai fényvédőt használok, azt pedig a biztonság kedvéért újrakenem fél órával azelőtt, hogy lemegyünk).
Arcra mindennap ásványi fényvédőt (ha nem sminkelek fölé, egész jó a bőrömnek a Bioderma, amit Tőled vettem át), testre pedig kémiai fényvédőt használok minden nap.

Egyetértek. Vajon hozzájuk nem jut el az infó? Vagy csak elengedik a fülük mellett? Valahogy az emberek kevés figyelmet fordítanak a megelőzésre sajnos, és akkor kapkodnak már amikor baj van.
Azért jó ilyen lelkiismeretes emberekkel is találkozni, mint te. Én azért udvaron ebédelés előtt újrakenni nem szoktam, de reggel mindig bekenem magam amit nem fed ruha mindenképpen. Nyilván más ha nem munkában vagyok, hanem a szabadban.
Nekem is volt már ilyen munkahelyi sztorim: tavaly hirtelen jött a meleg és a napsütés és megjegyezte a kollégám, hogy na most ha kimegyünk az udvarra szünetelni, akkor megégek. Mondtam neki, hogy biztos, hogy nem, mert én minden nap használok fényvédőt. Persze csak nézett furán. :)
Bevált akkor végül a Bioderma?
Én is ugyanez. testre kémiai, arcra tisztán fizikai fényvédőt használok minden nap.

Megjegyzés küldése