2015. június 16., kedd

Alkohol a kozmetikumokban: igen vagy nem?




Ha egy kicsit is beleástátok magatokat a bőrápolás rejtelmeibe és nem csak a leírást nézitek meg a csomagoláson, hanem utána is jártatok már néhány összetevőnek, akkor valószínűleg hallottatok már az alkoholról, mint kozmetikai összetevőről.

A háttér

Konkrétan itt most az Ethyl alcoholról beszélek, amit feltüntethetnek még a következőként is: Alcohol Denat, SD Alcohol, Bio Alcohol, Isopropyl Alcohol, Ethanol, isopropanol... stb. Nem keverendő össze a zsíralkoholokkal, amiknek hidratáló hatása van a bőrre! (pl. Cetyl Alcohol, Stearyl Alcohol)

Alapvetően azt mondhatom, hogy Paula Begoun (a Paula's Choice alapítója) nézeteit követem, felnézek rá, számomra hiteles. Tudományos kutatásokra alapozza az állításait és tulajdonképpen forradalmasította a bőrápolásról alkotott nézeteket. 
Az ő cikkében ITT arról olvashatunk, hogy mennyire ártalmas is az alkohol a kozmetikumokban. Tönkreteszi az úgynevezett 'Barrier Repair' réteget és sejthalálhoz is vezet. És akkor azt már nem is kell mondani, hogy elősegíti a bőröregedés folyamatát, nem utolsó sorban pedig szárít is. Miért teszik bele mégis nagyon sok termékbe? Azért, mert remekül megbontja a bőr felső, védekező rétegét, ezáltal a hasznos hatóanyagoknak sokkal jobb a felszívódása a bőrbe. Utóbbi végül is pozitív lenne, ha nem lenne mellette a számos másik ellenérv. (Erről is lehetne egy külön cikket írni egyébként)

Az előbb említettek miatt talán a legelső összetevő volt, amit száműztem teljesen a bőrápolási rutinomból. Bár nem vagyok annyira szigorú bizonyos dolgokban (mint pl. illatanyagok) de ha az alkoholt megláttam az első 10 helyen az INCI-ben, már tettem is vissza a polcra, nem érdekelt semmilyen más egyéb összetevője, hatása, ígérete. Sem arcápolás, sem testápolás, sem smink terén nem engedek ebből.

Ezenkívül természetesen vannak más kozmetikai vegyész és bőrgyógyász weboldalak, könyvek, amiket hitelesnek tartok a témában, pont ezek is ihlették most ezt a cikket.

A szépségreceptek írójával Ildivel gyakran beszélgetünk bőrápolásról, mivel eléggé hasonló nézeteket vallunk és ő hívta fel a figyelmemet egy cikk részére a The Beauty Brains oldalán, ahol azt írják, hogy "Alcohol is not drying to skin". Felkaptam a fejem: "Hogy micsoda?!"

Ezután megszállottan elkezdtem kutakodni a témában. Találtam egy másik cikket a The Beauty Brains oldalán, ahol ugyanattól a vegyésztől Perry Romanowski-tól olvashatjuk azt, hogy bizony az alkohol szárító hatással lehet a bőrre. Majd ITT egy interjú vele, ahol úgy vélekedik, hogy semmilyen tudományos bizonyíték nincsen arra, hogy kerüljük ezt az összetevőt, sőt valójában arra van bizonyíték, hogy előnyei vannak a használatának... Egyik helyen ezt írja, a másik helyen meg azt. Ebből nekem az tűnik ki, hogy nem túl következetes.

A vita 

De nem álltam meg a kutakodásban, amikor is rátaláltam egy néhány évvel ezelőtti vitára, ami Paula Begoun és a Futurederm egyik írója Nicki Zevola között zajlott.

Pro 

Nicki Zevola azt állítja, hogy ő maga is nagy "Paula fan", de az alkohol kérdésben egyszerűen nem tud egyetérteni Paulával. Nicki szerint Paula, állításait olyan kutatásokra alapozza, ahol azokat a hatásokat vizsgálják, amikor az alkohol el lett fogyasztva, tehát nem külsőleg, a bőrön lett használva. És igen, elismeri, hogy rémálom a bőrnek (is) a nagy mennyiségű alkohol ha valaki megissza, de bőrön használva állítása szerint nincsen bizonyíték arra, hogy ártalmas lenne. Sőt, továbbmegy: ha egyéb összetevőkkel együtt képeznek elegyet kifejezetten hasznos. Szerencsére azért hozzáteszi, hogy önmagában nem jó ötlet használni ezt az összetevőt a bőrünkön...

Kontra

Ezt nem hagyhatta Paula sem szó nélkül. Csinált egy jegyzetet facebookra, ahol tulajdonképpen válaszol az előbbiekre. Pontos százalékokat nevez meg, hogy nyomatékosítsa igazát. Számos kutatás alátámasztja azt, hogy az alkohol elősegíti a bőröregedést, még alacsony dózisban alkalmazva is, ami 3%-ot jelent. De felhívja a figyelmet arra, hogy a bőrápolási termékekben általában 5-60% terjedő mértékben alkalmazzák ezt az összetevőt. És már kettő! napos használat után is a vizsgáltak 26%-nál okozott bőrsejt halált. Ha mindez nem lenne elég, akkor azt még hozzáteszi, hogy a sejteket bizony önpusztításra is készteti egy másik kutatás szerint.
Tehát a lényeg, hogy elismeri, hogy az az egy pozitív hatása az ethanolnak, hogy könnyebben, gyorsabban szívódnak fel az egyéb összetevők, de nem mindegy milyen áron, hiszen tökreteszi a bőr védekező képességét.
Szerencsére ez a tudományág már van olyan fejlett, hogy mással helyettesítsék az alkoholt anélkül, hogy tönkretennék a bőr épségét és egészségét.
Sokunkban felmerül a kérdés vajon tényleg olyan káros az alkohol, hiszen olyan hamar elillan a bőrről: a kutatások ezt is bebizonyították, hogy az alkohol azonnal roncsolja a bőrt elősegítve a kiszáradását és az irritációra való hajlamot.
Sőt egy másik kutatás azt is kimutatta, hogy a pattanásokkal küzdőknél lényegesen jobb eredményt értek el azokkal a termékekkel, amik nem tartalmaztak alkoholt és nem szárították ki a bőrt. Ugyanis a sérült bőr megnöveli a pattanást okozó baktérium jelenlétét és a pattanásokkal járó kivörösödést.

Pro

Ezek után Nicki próbálja menteni a menthetőt válaszában. Először egy ismert bőrgyógyász , Dr. Audrey Kunin véleményére hivatkozik, aki szerint a leginkább félreértett összetevő az alkohol.
Nicki  és a Futurederm csapata még jobban beleásta magát a témába és az alábbiakra jutottak.
Továbbra is hangsúlyozza, hogy a megivott és a bőrre felvitt alkohol nem egy és ugyanaz és nem összehasonlítható! Azzal a példával él, hogy gondoljunk vízre: egész más hatása van ha megisszuk és ha abban fürdünk.
De a játék kedvéért tegyük fel, hogy ugyanaz a kettő. A mérsékelt alkoholfogyasztás kiváló az egészségnek: jót tesz az ereknek, csökkenti a koleszterin szintet, megelőzi a vérrögök kialakulását... stb.
Tehát, ha azt is feltételezzük, hogy ugyanaz a hatása külsőleg, mint belsőleg, akkor az az alkohol mennyiség, ami felszívódik a bőrbe, az inkább mérsékeltnek számít, mint túlzottnak, így nem lehet káros.
Elismeri, hogy csökkentheti a bőrben lévő antioxidánsok mennyiségét, de ellensúlyozza azzal, hogy még többet képes "beengedni". A jobb felszívódás érdekében viszont nem teszi tönkre a bőr felső rétegét - ahogy Paula állítja -  hanem egy ideiglenes mikroszkopikus "nyitás" jön létre a kettős lipidrétegben, ami később bezáródik.
Továbbfűzi, hogy ők sosem tagadták az alkohol esetleges  szárító hatását. De Nicki szerint Paula ezzel kapcsolatban egy olyan kutatásra hivatkozik (Warner study), ami valójában nem is az alkoholról szól, hanem a szulfátokról...
Majd megpróbálja bebizonyítani, hogy Paula ugyanúgy használ alkoholt  termékeiben, de ezt nem is értettem, hiszen zsíralkoholokról ír, amiket ő is és Paula is elismer, hogy hidratáló hatásúak... De ez már csak hab a tortán.

(Ha kíváncsiak vagytok a konkrét kutatásokra, akkor a hivatkozott cikkekben megtaláljátok a pontos neveket és egyéb hivatkozásokat.)

Konklúzió, saját vélemény

Amint olvashattátok eléggé megosztó összetevő az Alcohol Denat. Az lepett meg a leginkább, hogy egy adott kutatást többféleképpen értelmeztek, ez elég érdekes számomra...
Úgy gondolom, hogy ha Paula Begoun állításának csak néhány része igaz, már akkor is megéri kerülni ezt az összetevőt. Ha tényleg léteznek az alkohol mellett más egyéb összetevők, amiket megfelelően használva egy adott formulában, segítik a hasznos összetevők (pl. antioxidánsok) felszívódását, akkor miért ne választanám inkább azt? Úgy tűnik az alkohol nem egy szükséges rossz ( ami helyett nincs más), hanem megfelelő hozzáértéssel igenis elkerülhető, ha az adott vegyész elég ügyes ahhoz, hogy nélküle is jó formulát hozzon létre. Nekem tökéletesen működnek pl. az alkohol nélküli hámlasztók is.
Őszintén szólva sem a The Beauty Brains sem a Futurederm írója nem tudott meggyőzni teljesen az igazukról, bár azért elgondolkodtató, hogy talán a tudományban sem minden fekete és fehér.

Közzétettem egy fotót "részeges" termékekről :), gondoltam tesztelek néhány alkoholt tartalmazó terméket, hogy még inkább alá tudjam támasztani valamelyik oldal véleményét. Azért választottam az Alverde Ultra Sensitive termékeket, mert fontos volt, hogy minél egyszerűbb legyen az INCI, és ne legyen benne illatanyag, hogy még véletlenül se lehessen másra fogni az irritációt, ha esetleg ilyen hatást tapasztalnék. A tesztelésnek még kell egy kis idő, de majd írjátok meg, hogy ezt a posztot egészítsem ki, vagy írjak róla egy külön cikket!

Ti mit gondoltok erről az egészről? Bőrápolás alkohollal vagy anélkül?

12 megjegyzés :

Nos, én nem jártam ennyire utána, "csak" elhittem Ildi és Paula cikkeit olvasva, hogy az alkohol nem jó :)
Én azt tudom biztosan, hogy jobb állapotban van a bőröm, mióta kímélő termékeket használok, másrészt pedig egyből megérzem, ha mégis alkoholos cuccot kenek a bőrömre, mert érezhetően szárítja a bőröm (egy önbarnítót próbáltam néhány napja és érezhető volt az alkohol szárító hatása - ki is dobtam gyorsan).

Szerintem írj egy külön cikket az Alverde tesztelésről, én nagyon kíváncsi vagyok a véleményedre és jobban észreveszem, ha külön bejegyzés van róla.

Én is ezt gondolom egyébként... Nagyon nagy változáson ment keresztül a bőröm, mióta odafigyelek és az egyik ilyen kulcsfontosságú lépés az alkohol elhagyása volt. És nem hiszem el nekik, hogy csak a száraz bőrt szárítja ki, nekem nincsen száraz bőröm, mégis mindig megéreztem, főleg a Clinique 3-4 tonikjainál. :D
Én is kíváncsi vagyok mi sül ki a tesztből, de ettől függetlenül nem hiszem, hogy valaha bárkinek ajánlani fogom ezt az összetevőt. :)

Kedves Gigi!
Meg mindig fenyvedelem kerdes!!! Milyen sorrendben kenjem a kremeket? Fenyvedo,hidratalo, alapozo? Es ha sminkbazist is teszek? Segits mar ebben kiigazodni!

jó kis cikk! nem tudom, kinek lehet igaza...
mindenesetre inkább kerülöm az alkoholt.
pattanásos, zsíros bőrrel küszködöm 16 éves korom óta, és egészen 23 éves koromig nem foglalkoztam komolyabban a bőrápolással. megvettem a drogériákban kapható pattanástalanító cuccokat, amelyeknek a 99%-a tocsogott az alkoholban. ez azt eredményezte, hogy az atom zsíros bőröm cafatokban hámlott a szárazságtól. az alkohol miatt ráadásul még több zsírt termelt a bőröm, ami még több pattanással járt... és ki is vörösödöm, csípi az arcomat az alkohol, ez egyértelműen az irritáció jele. nem hiszem, hogy erre lenne szükségem.
szerintem minden tekintetben érdemes kerülni inkább, hiszen ahogyan te is írtad, léteznek más felszívódást segítő anyagok is, amelyek nem okoznak problémát, tehát az alkohol nem létszükséglet. a saját negatív tapasztalataim pedig meggyőztek arról, hogy nincs rá szükségem, max. a kozmetikusnál mitesszer nyomkodás után.
kíváncsian várom az alverdés tesztet is!
és tök jó, hogy ennyire utána olvastál a témának, nagyon sokat jelent! : )

@Katalin,azt fontos megjegyezni, hogy a fényvédő mindig az utolsó lépés legyen smink előtt. Ekkor nyújtja a legtöbb védelmet. Érdemes megvárni alapozó előtt míg teljesen beszívódik, hogy még véletlenül se tudd könnyen ledörzsölni az alapozásnál. Ha bázist használsz, azt is a fényvédő előtt kell feltenni, bár én inkább azt ajánlom, hogy ne kenj ennyi réteget az arcodra. Hamarabb kifényesedsz, és úgy fogod érezni, hogy túl sok mindent kentél magadra. Az a legideálisabb, ha megtalálod számodra azt a krémet, ami hidratáló, fényvédő és bázis egyben.

Koszonom a valaszod! Tudsz ilyen kremet javasolni szaraz borre?

@myrtillis,igen, egyetértek. Azt semmiképpen sem tudom elképzelni, hogy minden termékben amit használok magas alkoholtartalom legyen, tényleg teljesen tönkretenné a bőrömet, ennyi biztos. Mióta leálltam az alkohollal, (mármint a külsőleges használattal :D) azóta lényeges a különbség. De nyilván nagyon nehéz megállapítani, hogy mit minek köszönhetsz, ha már összeállítottál egy szép arcápolási rutint.
És tényleg nincsen szükség arra, hogy valami ilyen szintű irritációt okozzon, mint amit Neked is okozott! Na ez a része tuti korai öregedést okoz, ha valaki hosszútávon ezt hagyja. :/
Köszi az elismerést, rengeteg munkám van ebben a cikkben (is), szóval tényleg nagyon örülök, ha tetszett. :)

@Katalin, nem tudom mennyit szánsz rá, és hogy inkább fizikai vagy kémiai fényvédő jöhet számításba, de Paula's Choice-nak nagyon jó fényvédői vannak. Ha nem szereted a száraz bőröd ellenére sem, hogy kifényesedj, akkor válogathatsz, a kombinált-zsíros bőrre valók között is itt: http://paulaschoice.hu/arcapolas/hidratalok-fenyvedovel.html, nagyon sokan szeretik száraz bőrrel is a Resist Super light verziót.
Vagy a Clinique City blockja: http://kremmania.hu/kremek/clinique-city-block-sheer-oil-free-daily-face-protector-spf-25
Száraz bőrrel szerintem ezt az Uriage fizikai fényvédőt szeretnéd: http://kremmania.hu/kremek/uriage-bariesun-mineral-krem-spf50
Vagy a Biodermának egy kémiai verziója: http://kremmania.hu/kremek/bioderma-photoderm-spot-50
Hirtelen ezek jutottak eszembe. Száraz bőrre sokkal könnyebb egyébként találni fényvédőt, mint zsírosra és fizikai védelmet is sokkal könnyebben találsz mert ugye azok általában nehezebb krémek, de a száraz bőrnek meg egyáltalán nem baj, ha jól hidratál. :) Remélem tudtam segíteni. :)

az jutott még eszembe, hogy egyszer valami alkoholos l'oreál szérumnál olvastam krémmánián egy olyan véleményt, hogy az illető tartott az alkoholtól, ezért a szérumot felkenés előtt kinyomta a kupakba, várt pár percet, hogy elillanjon belőle az alkohol, és csak utána kente az arcára, és így nem okozott neki problémát. ez így tényleg működhet? persze egy komolyabb szérumnál nem hiszem, higy jó ötlet, mert azokban fényre-levegőre érzékeny hatóanyagok vannak.

Én is kíváncsi lennék arra, amit myrtillis kérdezett. No nem mintha alkoholos cuccot akarnék az arcomra kenni, de működhet ez a dolog, hogy hagyom elpárologni az alkoholt a termékből és utána kenem fel a bőrömre?
Túl könnyűnek hangzik ahhoz, hogy jó lehessen :)

@myrtillis, @Pancsi Én nem gondolom, hogy ez működhet. :) Gondoljatok bele: valószínűleg úgy van formulázva a termék, hogy az alkoholnak szerepe van. Tehát, az alkoholnak fel kell kerülnie a bőrre, hogy megbontsa a védőréteget és a hasznos hatóanyagok bekerüljenek a bőrbe. Ha az alkohol a felszívódást segítő anyag benne (márpedig ha magas %-ban van benne, akkor biztos, hogy az) akkor ha elpárologtatjuk, olyan mintha vizet kennénk az arcounkra, nem fog felszívódni, aminek fel kellene. Arról nem is beszélve, hogy a legtöbb vmire való összetevő fény és levegő érzékeny... Szóval én ezzel biztosan nem próbálékoznék. Ez olyan, hogy nem akarok alkoholos cuccot kenni magamra, de mégis megveszem, hátha bejön vhogy másképp. Minek? :D Inkább vegyetek egy alkohol nélküli jó formulázott szérumot. ;)

gigi, köszi a választ! csak elméletben érdekelt a dolog, kíváncsi voltam, én is ilyesmikre gondoltam, hogy az alkohol kell ahhoz, hogy az a szérum működjön,... már ha van benne valami értékes is. : ) de annyira nem vagyok pro. visszakerestem, a skin perfection szérumnál írta ezt valaki, szóval nem egy komoly cuccnál. egy c vitaminos szérumnál már azt az időt is sajnálom, amíg lecsavarom a kupakot, és jut az üvegbe egy kis levegő. : )
még egyszer, köszi a részletes választ!

Megjegyzés küldése