2012. május 12., szombat

Körkérdés - Eladó mizéria



Néhány napja felmerült bennem egy kérdés. Gondolkoztam, hogy írjak-e posztot róla vagy hagyjam a fenébe, nem szeretném, ha sértődéseket generálnék vagy egyéb rosszindulat jönne át a soraimból, de aztán úgy gondoltam, hogy miért ne, ez az én blogom, miért ne írhatnám le a véleményem, meg ami foglalkoztat.

Nem értem miért van az, hogy ha bemegyek egy boltba (és itt most leginkább szépségápolási cuccokat árusító helyekre gondolok) odajön segíteni az eladó egy adott termékkel kapcsolatban és teljesen ledöbben, hogy én már ismerem a termék tulajdonságait, olvastam róla stb. Az egyik helyen meg is jegyezték, hogy "Te az az utánajárós fajta vagy, ugye? :)" Persze. Hogy ne lennék az? Nincs "kedvem" több tíz ezret kiadni feleslegesen. És lehet velem van a baj, de kicsit mindenhol úgy jön le, hogy én hogy gondolom azt, hogy mielőtt bemegyek egy üzletbe vásárolni véleményeket olvasok, megnézem az összetevőket esetleg és így tovább. Hiszen nekik az lenne a jó, ha tudatlanul bemennék, ő elmondja a mondókáját és az a alapján döntenék. Na hát nem! Nem először éreztem már, hogy egy-egy eladó feszélyezve érzi magát, mert én, mint vásárló sokkal többet tudok az adott termékről, mint ő maga. (És sokszor ezért még én érzem magam kellemetlenül) Pedig én sokszor nem csak azért megyek be egy boltba, hogy vásároljak, hanem azért is, hogy tájékozódjak, majd csak ezután vásároljak. De akkor miért van az, hogy leginkább szakképzetlen eladókkal találkozom? Természetesen tisztelet a kivételnek, de sajnos ez nagyon ritka.  Értem én, hogy rengeteg márka és fajta termék van, de akkor is. Ez a munkája!!
Fél évvel ezelőtt munkát kerestem (jól jött volna egy kis plusz pénz és kevés tantárgyam volt épp akkor az egyetemen) és gondoltam, hogy beadom a jelentkezésemet drogériákba, parfümériákba, hiszen ehhez értek, ismerem a termékeket, tudom mi mire való. Sehonnan még csak vissza sem jeleztek, hiszen mindenhol eladói papír volt az elvárás. Kérdem én, hogy mire való egy ilyen papír, miközben annak akinek van és mondjuk nem érdekelt a szépségápolásban előbb felveszik, elküldik valami tréningre, ahol a márkáknak a marketing szövegét bevágják, de ettől még semmit nem fog érteni a termékekhez.
Számomra egyre inkább elszomorító ez a dolog, hiszen egy hétköznapi nő honnan értene a sminkeléshez, ha még csak igazán szakképzett eladó se tud neki segíteni, pedig szerintem ez lenne az alap, hogy amikor megveszel valamit elmondják, hogyan is használd helyesen. 
A drogériákban sajnos még rosszabb a helyzet, mint a parfümériákban. Amikor bejött Magyarországra a Catrice márka én magyaráztam el egy drogériás látogatásom alkalmával az eladónak, mire valók a korrektor paletta színei, mert azt mondta, hogy "persze tök jó egy a korrektorpaletta, na de minek az a zöld oda, hiszen senki sem akarja zöldre korrektorozni a fejét..." No comment.
Nem egyszer tapasztaltam már azt, hogy meg voltak az eladók sértődve, hogy nem veszek meg egy közel tízezer Ft-os terméket azért, mert ott találkoztam vele először és előbb utána akarok nézni a neten vagy kipróbálni, hogy működik-e a bőrömön, beválik-e stb. 
A minta kérés témakörbe inkább bele sem megyek, mert szinte sehol nem akarnak adni mintát az alapozókból, krémekből, mondván, hogy nincs. (ha akarom elhiszem, ha akarom nem) Nyilván a gyártónak pénzbe kerül mintákat kiadni, de akkor ne csodálkozzunk már, hogy nem akarja megvenni az ember látatlanban...
Azon meg pláne ne csodálkozzon senki, hogy a magyar nők többsége nem tud sminkelni. Honnan tudna? Ha nem lenne internet én sem tudnék és hozzám hasonlóan még nagyon sokan nem, akik innen tanultak. Nem profizmusról beszélek, hanem egy egyszerű hétköznapi smink felviteléről. A terméket árusító üzleteket egyáltalán nem érdekli, hogy tudod-e majd használni azt amit megveszel, a lényeg, hogy vedd meg és kész. De abba bele sem gondolnak, hogy ha tudná a vásárló mit hogyan használjon, akkor talán több terméket tudnának eladni... 
Az újságokból sem látunk mást, mint hogy minél drágább krémet, rúzst fotóznak le, és a modelleken milyen jól áll, de hogy az olvasó hogyan használja, és tényleg jó minőségű-e az a termék, az már megint senkit nem érdekel, csak az, hogy a marketing rizsa célba  érjen és megvedd a cuccokat.
Egy szó, mint száz szerintem nagyon elkeserítő a helyzet ezen a téren Magyarországon. Lehet, hogy más országban is így van, nem tudom, arról tudok nyilatkozni, ami nálunk folyik, amit én tapasztalok...

Nektek mi a véleményetek erről?

23 megjegyzés :

Sajnos nem értünk el oda, hogy a vállalatok rájöjjenek, hogy igenis az eladón múlik minden, érdekeltnek kell lennie, mert az kevés ösztönzés, hogy 1000 embert találunk a helyedre, így nincs lelkesedés. Mindenki valamilyen munkát szeretne találni, mert meg kell élni, és ami van, annak kell örülni vagy beletörődni.

Ne aggódj máshol is így van. Néha kiakadok, hogy az eladónak nekem kell elmagyarázni mindent, bezzeg a biztonsági folyton a nyakamba liheg. Kiábrándító...

Ez szerintem azért van, mert eladónak kényszerből áll az ember és nem csinálják szívesen. Senkinek nem az az életcélja, hogy vattákat meg testápolókat pakolgasson egész nap, feljebb nincs út, tehát az sem motivál. Ahogy te is írtad azért keresnek ilyen állást, mert ráérnek egyetem mellett, szorult helyzetben vannak és máshol nem kapnak állást stb. Szóval ez az egész szerintem amolyan "éljem túl és találjak minél gyorsabban valami értelmeset" állás és a hozzáállás érződik is a munkájukon.

Tapasztalatból nekem is van jócskán. :/ És annyira elszomorító, hogy az más fáj. Mert nem tartom annyira "szakértőnek" magamat ebben a témakörben,sőt a legtöbb blogger sokkal járatosabb az ilyenekben, de hogy így ÉN ráalázok a dolgozókra, az azért...
Magát a boltot sem értem, hogy hogy képesek ilyen eladókat alkalmazni. Ha én lennék itt ott a főnők, azért elvárnám, hogy az adott termékeket ismerje annyira, hogy meggyőzően eladja. Nem csak "Jaj vedd meg, mert ez egy jó cucc!" Értem én de ez mit takar??? Ha nem tudja elmondani h a jó mit takar, akkor köszönöm szépen ennyi volt állok is tovább. Ha meg esetleg utána járva tényleg jó "cucc" akkor máshol fogom megvásárolni, már csak azért is. :D
Na jó a végén regényt kapsz, de amúgy nagyon érdekes a téma. :) Örülök, hogy megosztottad velem/ velünk. :)

Én már annak is örülök, ha rendesek az eladók, hiú ábránd néha, hogy még értsenek is ahhoz, amit csinálnak. Azt kéne megérteniük a gyártóknak, a drogériák vezetésének, az alkalmazottaknak, hogy mi vagyunk értük... nem állapot, hogy én érzem magam kellemetlenül, amikor kérdezek valamit, és nem hagyom pakolni meg trécselni az eladókat. Hát basszus. Kisebb ruhaboltokban jellemző, hogy az eladócsaj nagyban reszeli a körmeit, és nem hogy nem köszön, mikor belépek a boltba, még úgy néz rám, mint valami szemétre. Én ott tartok, hogy nem megyek be akármelyik drogériába, csak ahol kedvesek az eladók. Szívesen látnám én is, hogy valóban törődnek a vásárlókkal, hogy meg lehet kérdezni, melyik terméket érdemes kipróbálni az irdatlan nagy választékból, és ne kelljen annyi pénzt kidobni az ablakon, mire megtalálom a nekem valót... de ezzel nem lehet elég gyorsan megfejni a vásárlókat, maximum hosszabb távon érné meg, ebbe pedig senki sem gondol bele. Annak is örülök, ha az eladók békén hagynak, és nyugodtan nézelődhetek, ha már magamra vagyok utalva a választásban.

Fú, nagyon-nagyon egyet értek. A KM-n írta horzso pár hete, hogy elmondta a Douglasben az eladónak, hogy szilikonra érzékeny bőre van és alapozót keres, erre kapott egy Kanebo alapozó mintát, és otthon látta, hogy a második összetevője az egyik legismertebb szilikon. A saját tapasztalataim is pont ilyenek, a kedvencem, amikor kérdezek valamit és erre leveszik a dobozt a polcról és olvasgatni kezdik, hogy mi van ráírva. Szóval tényleg kár is kérdezni az eladót, már nem is szoktam....

Kereskedelemben én állok a másik oldalon is, talán így jobban látom - habár nem ilyen területen.
De pl. nálunk 3 ember munkáját végezzük, 12 órát állunk, éjszakázunk, benn vagyunk karácsonykor, enni, wc-re menni nem tudsz nyugodtan...mindezt 80ezerért, és persze legyél kedves, mosolygós mindenkivel, nagyon sok idióta van.
DE ha valaki kedves hozzád, és véleményt kérdez, akkor tudni kell normálisan válaszolni. Én nem szeretem, amikor valamit jobban akarnak tudni, mint én, aki évek óta ott vagyok, persze ez nincs is így, de nagyon sok tudálékos ember van és aki emberekkel dolgozik, az a legnehezebb, hihetetlen, de igaz, úgy le lehet merülni, hogy nap végére szólni nem bírsz...persze a drogériák nem ez az eset, mert ott van váltás..
És lehet mondani, hogy keressen mást, én sem találok jobbat, hiába van diplomám, hiába nagyvárosban lakok a Dunántúlon, sajnos itt sincs kolbászból a kerítés, mindenhol ki akarják zsigerelni a dolgozót, és mellette nyújtson 200 %-ot...

Igen, ebben sajnos egyet értek, hogy mint utolsó lehetőség, ezért áll az ember eladónak, mert nem talál jobbat. Én azt szoktam csinálni egyébként ha bemegyek, hogy én próbálok már az első perctől nagyon kedves lenni, és sokszor ez be is jön, mert akkor úgyis áll hozzám az eladó. :)Ha meg nem, akkor egyebet nem tudok csinálni, mint egyedül boldogulni.

Apolka, igen-igen, hányszor találkoztam már ilyennel, hogy a dobozon olvassák mire való!! Nagyon gáz. Köszi, azt én is el tudom olvasni... Húúú még jó, hogy megnézte az összetevőket! Sajnos sokszor még csak a jobbik eset, ha a pénzed megy kárba, de ha még a bőröd is... :S

Zsuzsi, nem titkolt szándékom volt ezzel a cikkel, hogy a másik oldal is megszólaljon, vagyis az eladók, hogy ők mit gondolnak erről. És abban teljesen egyet értek, hogy emberekkel a legnehezebb dolgozni.

Jó de amikor konkrétan semmit nem tud mondani nekem a termékről, akkor ne álljon már feljebb neki, hogy én tudatlanul tudok egy két dolgot. Meg ha nem hajlandó segíteni mert nem tetszik neki, hogy abba kell hagynia a körmei reszelgetését, akkor hagyom a fenébe őket és a képébe mondom, hogy jól van köszönöm maguknál nem óhajtok vásárolni és kivonulok. Talán ezért nem szeretem a másik végletet sem, hogy még be se lépsz és már ott legyeskednek körülötted hogy segíthetnek segíthetnek? és közben persze koslatnak utánad és már amiatt nincs kedved semmit sem venni. :/ Főleg amikor tényleg csak nézelődsz...
A dolgozóktól tényleg csak annyit várnék el, hogy tudják a termékről, hogy mit tud miért érdemes. És amikor kérdezzük őket ne fújtassanak. Ez most akármennyit kap szerintem a minimum. Én is menni fogok gyakorlatozni bankba. Nekem se lesz nagyon kedvem csinálni a dolgokat, főleg hogy semmit nem fogok kapni érte, de akkor is azért a minimum alapot hozni fogom tuti! Meg ez hasonlít a sulihoz, ott se kapsz pénz meg semmi de azért mégis csak teszel valamit, az az alapot (mármint egyesek)...

Sora, Igen, ezt is írtam, hogy én is sokszor tapasztaltam, hogy azért mert én tudok valamit, amit ő nem, akkor még ő van megsértődve, mert ki vagyok én, hogy tudjak bármit is, hiszen én csak vásárló vagyok, akinek "pénze van". A legyeskedést én sem szeretem, viszont kérdezze meg hogy segíthet-e és ha azt mondom nem akkor hagyjon békén, úgyis szólok, ha van vmi óhajom. :)

Szia! Nekem múltkor az egyik drogériában a biztonsági őr bácsi ajánlgatta a dolgokat, viszonylag felkészülten, meg is voltam meredve rendesen. :) Amúgy a tapasztalatod sajnos általánosságban igaz. :( Amúgy a termékmintákat meg szerintem nem akarják odaadni. Amikor sminklemosót kerestem és a századik sem volt jó a bőrömre, akkor találtam egy patikát, ahol adtak mindenfélét, olyan kis kiszerelésben, ami olyasmi, mint azok az utazáshoz megvehető mütyüri flakonok. Amúgy nem akarlak elkeseríteni, de az osztrák drogériákban sem jobbak feltétlenül, mert pár napja kijött a legújabb essence kollekció (Rebels), arról kérdeztem valamit és se kép se hang. Ott is hagytam, nem vettem semmit, mert ha így vannak vele, hát nekem nem kell az ezredik cucc mindenáron. :(

teljesen egyet értek veled, tetszett a post :)ha nem lenne internet szerintem azt se tudnám mit miért használnak.. és igen a minta.. én se tudom elhinni hogy nincs belőle

Dolgoztam parfümériában,igaz nincs kereskedelmi végzettségem és felvettek,mákom volt.És azt kell mondjam,imádtam,nem azért mentem oda,mert ez volt az utolsó,és hogy csak túl éljem.Imádtam csinálni!
Tény hogy elég sok undok emberrel találkozni,de a legtöbbet kezelni lehet.Miután felvettek,2 hétig voltam másik üzletben betanulni,és utána bolt berendezés,nyitás,azután pedig jöttek sorra a tréningek.Én a tréningekről csak pozitív érzésekkel jöttem el.Mert nem csak a reklám rizsát nyomták le,meg az összetevők listáját.Hanem ténylegesen megmutatták,kipróbáltuk,megszagláztuk,belenyúltunk.Pont ugyan úgy, mint ahogy nektek is bemutatják a különböző blogger talikon.Szóval itt nem igazán a tréningekkel,hanem az adott dolgozó hozzá állásán is múlik a dolog.Mivel nálunk nem egyszerre mindenki mehetett el,így másnap átadtuk a megszerzett tudásunk a többieknek.Sőt,mi pl azt is megcsináltuk hogy felosztottuk a dolgokat egymás között,hiszen annyi újdonság jött be egyszerre,hogy néha mi is bele zavarodunk a dolgokba.És ha a parfümériánál minden rendben volt és volt némi időnk,akkor szituációs gyakorlatokat csináltunk.Ezen most lehet röhögni,de tényleg így volt.
A termék mintákkal kapcsolatban,parfümből mindig rengeteg van az üzletekben,az egy dolog hogy nem nagyon sokszor összeghatárhoz kötik a minták adását.De sminkből csak egyetlen márkánál találkoztam kis mintákkal (Make Up Factory),a többinél nem nagyon.
Bocs hogy kicsit hosszúra sikeredett.

Egyáltalán nem baj, sőt! Örülök, hogy megosztottad velem/velünk a tapasztalataidat. :) Jó volt olvasni, látszik, hogy tényleg élvezted, amit csináltál. És igen, ilyen eladók kellenének mindenhova, örülök, hogy még maradt pár... :)

Teljesen egyet értek veled Gigi!
Ez nagyon sz*r helyzet :/ Velem is sokszor van így hogy többet tudok mint az eladó, és én magyarázom neki.

Mit várunk, amikor sokszor a márka nevét se tudják az eladók?(kátrícse-catrice, meg esnece-essence de o.b. silk touch tampont is kerestek már szkítáccs tampon néven)

Tapasztalataim hasonlóak. Viszont mintakérés terén nekem jobbak az élményeim. Általában a Müllerben nagyon kedvesek az eladók és kis fehér tégelyben adnak mintát a kiszemelt alapozóból. Én már nem vagyok hajlandó úgy vásárolni, hogy mintából (nem a boltban kitett mintáról beszélek) ki ne próbáljam.

Jogos, amit leírtál. Ha ilyennel találkozom, mindig dühös leszek, mert én nagyon szívesen dolgoznék drogériában (nem csak azért, mert munkanélküli vagyok, hanem amúgy is). Aki ilyen hozzáállással végzi a munkáját, adja át nekem, nem muszáj csinálnia!!!
Ugyanez a baj a ruhaüzletekben. Ha felpróbálsz valamit, az eladó biztos azt mondja, hogy csudajól áll, akkor is, ha a méret kicsi, vagy előnytelenül áll, stb. Olyan jó lenne, ha - mint régen - az eladók tényleg segíteni akarnának (hisz' elvileg értenek hozzá), nem csak ránk sózni az árut!

Fairy Flosshoz kapcsolódva (biztonsági őr): Alapozót akartam venni, de a boltban mindig bajban vagyok a színekkel, ezért vittem magammal egy olyan márkájú alapozómat, amit az adott boltban nem lehet kapni, hogy összehasonlítsam a színeket. Amit vittem, hab állagú volt. Mikor az őr meglátta, hogy nálam hab állagú van, egyből mutatta, hogy ez meg ez az alapozó is hab állagú! Azt hittem, behalok, egy férfi ért a sminkhez!!! Haláli volt, jót mosolyogtam rajta! Ja, még azt is mondta, hogy menjek arrébb, mert a neontól nem látom majd jól a színeket! Hát nem aranyos?!!!! :-D

A Müllerben szakképzett make up lányok is vanak, akiknek pont az a dolga, hogy mindent tudjanak azokról, amik ott vannak és segítsenek választani, sminket is készítenek, ott vannak külön parfümösök is, akik meg csak azzal vannak elfoglalva. ott mindenkinek megvan a maga kis szerepköre.
ha valahol bemész egy dm-be vagy kisebb rossmanba, akkor azt is lehet látni néha, hogy összesen van bent egy eladó, aki ugye pakolgat meg kasszázik és még hozzád is kedves meg segítőkész legyen, meg a biztonsági őr, aki meg azért követ mert már örül, hogy nem a flakonok hátulját kell bámulnia, hanem téged :)
Eladónak lenni nagyon nehéz, tapasztalatból mondom. nem lehet betéve tudni az összes terméket, az összes tulajdonságaikat és összetevőiket. amikor avonos boltban dolgoztam én is rendszerint elolvastam az összetevőket, ha ez lényeg volt a vevő számára, hogy biztosan mondhassam, hogy nincs benne glicerin például. itt még könnyű volt a helyzet, hiszen ott csak ez az egy márka volt a kozmetikumok közül. és igen, nagyon sok a hülye, de aki normálisan áll az eladóhoz, ahhoz egy másik normális ember rendesen fog viszonyulni. és itt mondanám, hogy a köki-terminál rossmanjában dolgozó középkorú pénztáros nő már arcról ismer és jókat diskurálunk, amikor ráér, mert ő ilyen:) de nem lehet mindenki ilyen, 80 ezer forintért egész nap dolgozni nem egy álom, főleg, hogy mindenkinek van egyébb problémája is. Bocsi h kicsit hosszú lett:)

PankaJudit, jaj tényleg nagyon cuki!! :D Én már azt vártam, hogy azt írd, hogy rád szólt. :) De ez tetszik nagyon. :)))

Bandi, lehet valaki szakképzett, ha nem érdekli igazán sosem lesz jó szakember. Persze én értem az okokat, nehéz világot élünk, stb. De minden munka nehéz, mégis érdemes lelkiismeretesen csinálni, máshogy szerintem nem is érdemes.

Bevallom, én a fentebbiket nem érzem problémának. Lehet, hogy csak megszoktam a magyar valóságot, de én egy "mezei" árufeltöltőtől és pénztárostól sosem vártam el, hogy többet tudjon annál, mint hogy melyik terméket hol találom meg az üzlethelyiségben. A termékvadászatot és a sminkelést is saját felelősségemnek érzem megtanulni, utánajárni; a teszterek, illetve a használati utasítások biztosítása meg szerintem abszolút a márkán múlik és a viszonteladó üzletnek nincs beleszólása.

Persze, tök jó lenne több termékminta mindenből, meg szakképzett eladók, de szerintem aki ért is a témához, az nem drogériában lesz eladó... az viszont tényleg üt, hogy végzettség kell ahhoz, amit egy 16 éves is meg tud csinálni.

Huuu meglepődtem, hogy egy ilyen régi poszthoz kommenteltél. :)
Persze, saját felelősségem mit veszek meg, mire költöm a pénzemet. De régen, ha bementél egy ruhaüzletbe, akkor az eladó tudta a méretedet ránézésre és tudta a Te alkatodhoz mi áll jól. Manapság nem találni ilyet.
Nem is az árufeltöltőre gondoltam anno leginkabb, hanem egy csilli-villi márkaüzletben dolgozó eladóra. Neki szerintem pontosan tudnia kell mit ad el.
Na de azóta eltelt 3 év, én is másképp gondolkodom már egy kicsit. :)

Megjegyzés küldése