2011. augusztus 4., csütörtök

Gondolatok Izraelből / ről

Szombaton repültem haza Izraelből és azóta az jár a fejemben, hogy kellene egy cikket írnom az utazásról és az élményekről. Bár ez kizárólag szépségápolással (néha életmóddal) foglalatoskodó blog, mégis nagyon sokan várhatjátok az élménybeszámolómat. Mostanra megértek bennem a dolgok és olyanokról is fogok szót ejteni, ami talán belefér az életmód témába. :)

Repülök Haifában :)
Kezdjük a legelején. Miért pont Izrael? Az egész utazás ötlete onnan jött, hogy az unokatestvérem kinn él 5 éve ebben az országban, asztrofizikusként kutat, de jövőre haza kell jönnie a furcsa izraeli törvények miatt. A magánéletemben is történtek olyan dolgok, amik eléggé megviseltek és nagy változást határoztam el az életemben. Ennek az utazásnak is az volt a célja, hogy megnyugodjak, békére leljek és volt egy olyan is bennem, hogy csak azért is megmutatom... Ugyanis egyedül utaztam ki és sok helyen egyedül is jártam. 
A tengerszint alá mentünk
Amikor itthon a barátoknak/ismerősöknek megemlítettem hova megyek, ráadásul egyedül, sokan azt mondták nem vagyok normális, vakmerő vagyok. Utóbbit a családom is megjegyezte. Tény, hogy történtek olyanok kint, amin most már csak nevetek, de benne lenni abban a helyzetben közel sem volt olyan vicces. Itt most konkrétan arra gondolok, hogy az emberek mentalitása teljesen más, mint az Európai embereké.
A Holt-tenger
Leginkább a férfiakra gondolok. Iszonyúan rámenősek és ha megláttak egy fiatal lányt egyedül az utcán sétálgatni, akire ráadásul rá van írva, hogy turista (fényképező, útikönyv, térkép a kézben), akkor arra lecsaptak, szó szerint. Legalábbis velem ez történt. Egy éjszakás kalandot ugyanúgy ajánlottak, mint férjet, sőt volt olyan is, amikor egy zsidó srác követett, először észre sem vettem és alig tudtam lerázni. Minden esetben sokat segített a határozottság. 
Masada, a semmi közepén
Mindezek ellenére nem gondolom azt, hogy egy veszélyes országról lenne szó. Ennek a dolognak van egy másik oldala is, ugyanis az itteni nők semmibe nézik azokat a férfiakat, akik nem tepernek iszonyú módon... Az előbbiekre rácáfolva, az utolsó estémen randira hívott egy izraeli srác, aki iszonyúan udvarias, kedves, nyugodt és türelmes fickó... (és szerencsére nem rabolt el. :D)
Tipikus bazárokkal teli utca Jeruzsálem óvárosában
Nem akarok belemenni történelmi és politikai dolgokba, valószínű sokan tisztában vagytok ezekkel, illetve aki kíváncsi bátran nézzen utána. A palesztin területek (ilyen pl. Betlehem) Izraelen belül is külön világnak számítanak, veszélyesebb is, ide természetesen nem mentem egyedül. Fenyegetettséget sehol nem éreztem, ami nagyon bizarr volt számomra, nekem, aki soha életében nem látott semmilyen igazi fegyvert közelről, hogy az összes városban fegyveres katonák (köztük nők is!) biztosították a rendet. A buszpályaudvaroknál, bevásárlóközpontok bejáratánál ellenőrző pontok voltak, ahol átkutatták vagy átvilágították a táskámat illetve engem. Mindezektől eltekintve semmilyen negatív élményről nem tudok beszámolni. 
Siratófal Jeruzsálemben
A 10. napon reggel jöttem haza, így tulajdonképpen 9 napom maradt tisztán arra, hogy kirándulhassak, igen 9, mert ahogy megérkeztem, már mentünk is a sivatagba. :) Nagy szerencsém volt, mert az unokabátyám egyedül él kinn és rengeteg olyan barátja van ott, akik szintén külföldiek és Izraelben dolgoznak és ők így együtt olyanok, mint egy nagy család, ha program van vagy csak segítségre van szükség, akkor jönnek. :)
Jeruzsálem és én, a háttérben a Sziklamecsettel
Nem nagy ország Izrael, 2/3-a pedig sivatag, úgyhogy a lakosság nagy része városlakó. A közhiedelemmel ellentétben Jeruzsálem a főváros és nem Tel Aviv, bár a repülőtér Tel Avivban található. Jeruzsálem testesíti meg a régi várost, a szent várost, míg Tel Aviv a felhőkarcolókkal tűzdelt modern nagyváros. A hivatalos nyelv tudtommal a héber, de a közlekedési táblákon 3 nyelven írják ki a településeket. (arab, héber és angol)
Jaffából a kilátás Tel Avivra
Megdöbbenve tapasztaltam, hogy a legkisebbektől a legöregebbekig néhány kivételtől eltekintve mindenki beszél angolul, a lakosság nagy része pedig nagyon is jól. Angol vagy héber nyelvtudás nélkül viszont könnyen el lehet veszni, főleg, ha egyedül indul útnak az ember. Sokszor az angol is kevésnek bizonyult, nem minden volt kiírva latin betűkkel, csak héberrel, abból pedig kikövetkeztetni sem tudtam, hogy mi lehet az. Ilyenkor marad a kérdezősködés, angol nyelven ez bármikor bejön. 
A gyönyörűséges Jaffa, messze az Androméda sziklák
Az étkezési szokások voltak számomra nagyon furcsák, mégpedig az itteniek vallásossága miatt. (De vannak rengetegen, akik abszolút nem is vallásosak) Az éttermek és boltok nagy része általában kóser, amik a zsidó vallás szerinti étkezési szokásokat betartják. Tehát elnagyolva a boltokban nem lehet kapni disznóhúst, illetve pikkely nélküli halakat, illetve az éttermekben nem készítenek húst bármiféle tejtermékkel, mindezekre külön edényük van. (ezek a dolgok ugyanis nem kóserek) Leggyakrabban csirkével, báránnyal, hallal és sok-sok zöldségfélével találkozhatunk. Vannak kifejezetten nemzeti ételek is, például én nagyon megszerettem a krémeket, ilyen a humusz (csicseriborsókrém), tahina (szezámmagkrém), lavena (tejtermékből készült krém) 
Haifa, Bahái szentély, 19 szintes kerttel
 A hét első napja ebben az országban vasárnap, és nem hétfő, értelemszerűen a vasárnap is az első munkanap. Pénteken korán zárnak a boltok, éttermek, és az egyéb turista látványosságok is, mivel kezdődik a Sabbat, a pihenés ideje. Ilyenkor a legvallásosabbak autót sem vezetnek, illetve semmilyen elektromos berendezéssel sem léphetnek kapcsolatba (ilyen a liftezés is), mert az munkának számít.
A sivatag közepén egy kozmetikai látogatóközpont...
Nem mondható szegény országnak, a műszaki cikkek, autók, motorok kétszeres-háromszoros áron vannak hozzánk képest, mégis sok új/újszerű márkás autót lehet látni és túlzás nélkül mondhatom, hogy minden második/harmadik ember kezében iphone-t láttam :D.
...hűvös légkondis boltocskával
Az igényesség szónak egészen más értelme van kinn. Én úgy vettem észre, hogy nem vigyáznak kellőképpen az értékeikre, gondolok itt a látványosságokra. Nem nagyon törődnek az állapotukkal, hogy ezek a városrészek, épületek, természeti adottságok mennyit is érnek valójában. (A legtöbb helyre egyébként belépő sincsen) Bár az emberek, az éttermek tiszták, de a szemetet nem szedik össze az utcán, így nem kell meglepődni például, ha egy elpusztult nyúlra bukkanunk az utcán a 40 fokban... :))
Itt csomagolják az iszapot :)
A szépségápolásról is essen néhány szó. Bár abszolút nem vásárlókörútra mentem, azért kíváncsi voltam pár dologra és meg is néztem néhányat. Ami számomra nagyon furcsa volt, hogy leginkább olyan drogériák vannak, mint nálunk a Rossmann és a dm, viszont ezzel egyben van a gyógyszertár is, illetve megtaláljuk itt a felsőbb kategóriás cégek termékeit is. (pl. Guerlain, Lancome) Megmondom őszintén, hogy nagyon nem tetszett ez az "all in one" dolog, ráadásul borzasztóan drága volt minden. Ami számomra ismert márka és kinn láttam az a Revlon, de egy rúzs kb. 6000 magyar forintnak megfelelő összegre jött volna ki, így hamar letettem a vásárlásról. Ráadásul annyira össze voltak barmolva az állványok, mindenféle teremékkel összekenve, kiszórva, lefosztva, hogy még a maradék vásárló vágyamat is lelombozta. :(
Sószobrok a látogató központban
Kozmetikumokat egyedül a Holt-tenger mellett vettem az AHAVA látogatóközpontban. Itt is csak egy csomag iszapot, kézkrémet és egy testápolót vettem. Ezenkívül van még pár márka Izraelben, ami Holt-tengeri iszapot és sót használ fel a termékeikhez, de annyira nem merültem bele ebbe a témába...
A 9 nap alatt sikerült eljutnom a következő helyekre: Rehovot (itt laktam), Mitzpe Ramon, Holt-tenger, Masada, En Gedi, Betlehem, Názáret, Zefad, Jeruzsálem, Tel Aviv (és Jaffa), Haifa, Palmahim, Herzliya.
Sajnálatos módon a 6. napon kijöttek rajtam a napallergia jelei. Soha nem volt még ilyenem, de tele lettem pöttyökkel, vörös voltam és viszketett a bőröm. Mindenhol kivéve az arcomat. A testemre 50-es Niveát használtam, úgy látszik ezzel sem bírta a bőröm, az arcomra Biodermát és BB krémet, ott nem volt semmi probléma.

Remélem tetszenek a képek, összesen több, mint 1500-at csináltam, elég nehéz volt kiválogatni párat ezekből. 
Azt hiszem még rengeteget tudnék írni, de itt abbahagyom, hogy még legyen ember, akinek lesz kedve ezt végigolvasni... :)

Ha még több képet szeretnétek látni, ezen a linken keresztül megtehetitek:
 http://www.flickr.com/photos/gigitogirls/sets/72157627237477813/

27 megjegyzés :

Gyönyörű helyen jártál, jó volt végigolvasni a tapasztalataidat. És remélem sikerült békét lelned. :)

jaj, ez a bejegyzés nagyon érdekes volt:) nagyon tetszett:D tényleg egy hatalmas élmény lehetett oda elmenni:) nagyon jóók a képek is:)

Nagyon örültem ennek a beszámolónak, én még tovább is olvastam volna, a helyek ahol jártál gyönyörűek és örülök, hogy épségben hazaértél :)

nagyon érdekes volt olvasni, gyönyörű helyeken jártál! :)

Kedves Gigi!Nagyon élveztem a beszámolódat még szivesen néznék képeket!!!!Gyönyörü helyen jártál!

Nagyon jó képeket készítettél és a beszámolód is érdekes volt :)

fúúú, ez tök jó :D ha van időd feltölthetnéd a képeket valahova, szerintem sokan kíváncsiak vagyunk rá

Nagyon jó volt elolvasni a beszámolódat-és még szívesen olvastam volna tovább is. :) Már egy ideje tervezzük mi is, hogy meglátogatjuk Izraelt, de az élménybeszámolód teljesen meggyőzött, hogy igenis, érdemes. :)Biztos vagyok benne, hogy teljesen feltöltött Téged ez 9 csodálatos nap! :)

.jol dontottel hogy nekivagtal az utnak, az ilyen eletreszolo elmeny marad. Koszi a beszamolot, erdekes volt..:)

Az utolsó betűig elolvastam, nagyon jó kis beszámoló lett, csodálatos helyeken jártál. Remélem a lelked is békét lelt és az allergiád is elmúlt. :)

A Gecsemáné (Gethsemane) kertben is jártál?

Én is szívesen nézegetném a képeket és olvasnám tovább a beszámolót! :)

Fúúú csajok úgy örülök, hogy tetszik Nektek, megvallom őszintén majdnem nem csináltam meg ezt a cikket a témája miatt. Az allergiám elmúlt, vettem rá kinn krémet, a lelki békém meg már alakulóban van :), de az út nagyon sokat segített!
Igen, jártam a Gethsemane kertben is! :) gyönyörű vén olajfák vannak ott. :)
Nem is tudom mi legyen... szeretnétek olyan helyet, ahova sok-sok képet felteszek? :)

Engem érdekel a többi kép is, lenyűgöző.. wow
Viszont írod, hogy:
A gyönyörűséges Jaffa, messze az Androméda sziklák

Hol a szikla, mit kell nézni? :)

Mini, a vízben vannak a sziklák, a fekete foltok azok! :)

Igen, igen, igen!!!! Kérünk sok-sok képet! :)

hú de jóó, hogy meséltél róla :)!

nagyon tetszett a post! nálam is tervbe van véve Izrael , egy barátnőm Izraeli, de sajnos még nem jött össze a nyaralás. a képek is nagyon jók :) szivesen nézegetnék még párat. sok siket a békéhez, nem vagy egyedül ebben!

Én szívesen néznék még képeket.:) Nagyon bátor vagy és hihetetlenül "irigyellek". Csodálatos kirándulás lehetett, nagyon izgalmas volt olvasni a beszámolódat. Szerencse, hogy megírtad.:)

Szerintem is bátor dolog volt, főleg egyedül lenni a nagyvárosokban. A képek nagyon szépek, simán jöhet még egy rész :)

Nagyon érdekes beszámoló volt, én nem vágtam volna neki egyedül, az tuti, de jó volt olvasni, hogy van aki igen. :) Én is kíváncsi lennék a képekre.

Tök jó volt ez a bejegyzés! Nagyon érdekes volt, amiket írtál és gyönyörű az összes kép.;)

Nagyon tetszett a beszámolód, még szivesen olvastam volna tovább is. Merész vagy, hogy magad vágtál neki az útnak, de látom, nagyon megérte. :)) A képek pedig csodásak!

Az első kép az különösen jóóó. :) Szuper beszámoló volt, köszi!

nagyon tetszett a beszámoló, igazából még órákig tudtam volna olvasni, mert a térség, izrael, mint két vallás és kultúra központja meg különösen érdekel :) a képek pedig nagyon-nagyon szépek! :)

Jújj de jó kis bejegyzés volt ez! :))

Megjegyzés küldése